Fietsen langs het kanaal - Reisverslag uit New Mills, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Fietsen langs het kanaal - Reisverslag uit New Mills, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Fietsen langs het kanaal

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

04 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, New Mills

Zondag 4 augustus 2013

Vanmorgen werden we om 06.00 uur door de luidsprekers gewekt. Het ontbijtbuffet staat klaar. Uiteraard bacon & eggs, worsten, gekookte eieren in de tas, lekkere broodjes, koffie/thee/sap enz.

Vervolgens naar de camper. Bleken we bijna als eerste er uit te mogen. We wilden even in Hull bij de T-mobile shop langs, om de evt. internet mogelijkheden te bespreken. Omdat we dan erg lang moesten wachten, tot hij open ging zijn we maar verder gegaan. Internet proberen we wel verderop.
We gaan naar New Mills, in het Peak District, Z-O van Manchester. De laatste 15 kilometers gingen niet over snelwegen. We kregen ''schotse''/ ''noorse'' weggetjes te zien. Smal, slingerend, omhoog, omlaag, kortom: veel te zien. Ook borden die waarschuwen dat er ruiters kunnen oversteken, of schapen. Kortom: typically english.
Na 160 km in New Mills aangekomen, om 10.45 uur, bleek de camperplaats een parkeerplaats in het dorp te zijn. Je mag er 24 uur voor 2 pond staan. Op zondag kost het niks, het lijkt Katwijk wel, hoewel de winkels wel open zijn.
We staan aan de rand van het parkeerterrein, met naast ons raampje bomen met een steile helling naar beneden. Daar loopt onderin een rivier. Je kan met een trap naar beneden.
We drinken eerst lekker koffie en eten wat. Vervolgens hebben we de lokale middenstand een stevige douw omhoog gegeven. Bij Sainsbury boodschappen gedaan.
Jan is een poos gaan fietsen en ontdekte een fietspad op het voormalige jaagpad langs het Peak-Canal: hartstikke smal, soms bukken voor de takken, af en toe onder een laag bruggetje door, maar altijd vlak, want het ligt langs het water.
Dat is wat voor Lia! Snel naar de camper terug, waarna we samen terug gaan naar het jaagpad. We zien heel veel zgn. narrow-boats, een variant op de westlandse praam met opbouw, alleen heel smal en lang. En vaak beschilderd.
Ook kwamen we langs een weer opnieuw in ere hersteld natuurgebied, liggend tussen de rivier en het kanaal, een oorspronkelijk grasgebied, wat ze weer hersteld hebben. Inmiddels komen er, mede door de planten met bloemetjes die er ook mogen bloeien, weer allerlei insecten voor, die al een poosje weg waren.
Omdat het een jaagpad is, zijn we na pakweg 4 km weer omgedraaid, om alles van de andere kant te bekijken. Zag er andersom uit! Was ook mooi.
Bij de camper aangekomen ons eten gemaakt: aardappels, sla/erwten/lapje vlees en straks druiven.

Morgen voor 08.00 uur een muntje in de parkeerautomaat stoppen, anders krijgen we een bon. En voor 2 pond kan je dan nog de halve ochtend hier blijven.
Hoewel we vast niet zo lang wachten, want Chester is de volgende bestemming, maar liefst 78 km verderop, maar wel al in Wales..