Het stallenmysterie - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Het stallenmysterie - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Het stallenmysterie

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

04 Juni 2018 | Zweden, Malmö

4-6-2018.

Vandaag gaan we fietsen. Maar eerst, na ons ontbijt, kregen we bezoek van de beheerder van het terrein. We waren namelijk nog niet geregistreerd. Dat kon ook niet, want toen we gisteren hier kwamen was het Kontor al gesloten. En er hing wel een briefje op de deur met een telefoonnummer. Maar daar stond het internationale toegangsnummer van Zweden niet bij. Dus konden we niet bellen. Afijn, hij snapte het en of we ons wilden inschrijven (nou ja, eigenlijk alleen betalen)
Daarna op de fiets gestapt en aan de fietsnavigatie gevraagd om een verrassingsrondje van plm. 20 kilometer te maken. Nou, het werd echt een verrassingsrondje. Een aantal hele pittige heuvels, een stuk van 2 kilometer, langzaam klimmend, maar met strevige tegenwind, en gelukkig was het ''koel'' (29 graden). Op de terugweg draaiden we een bosweg in en zagen ineens een soort megastal. Er stond niets op, er was niks te zien, je kon ook niet ruiken of horen wat er in zat, maar dat het stallen waren was wel duidelijk. Een stukje verderop weer een, en weer een, en weer een, totaal wel meer dan 10 hele grote stallen. De meest waarschijnlijke uitleg: dit zijn stallen waar de Zweedse melk vandaan komt, en dan op het pak de opdruk ''weidemelk''.
Daarna ging Jan boodschappen doen in. Omdat hij het verrassingsrondje op de fiets zonder ondersteuning had gedaan, was het nu wel lekker om de mountainbike met motor te pakken. Helaas op 600 meter voor het eindpunt een lekke band, dus lopen met een fiets met volle tassen.
Maar wel lekker gegeten: hamburger met baconsmaak, aardappels met rozemarijn, bieslook, peterselie, paprika en andere snippertjes, en doperwten en broccoli. En griekse en zweedse yoghurt toe.
De band is ook nog geplakt, de fietsen zijn al op de drager, de luifel is al ingedraaid, de afwas is gedaan, de muggen snappen niet dat ze weg moeten blijven als er Deet wordt gebruikt en in de verte horen we geregeld een Koekoek (loopt niet op tijd)

O, en trouwens, prinses Snøttebøl was de dochter van Koning Snøtkøker en Koningin Pøtsdøk. Ze had prachtige lange blonde haren. Elke ochtend werden haar haren gevlochten door Kømermød, haar kamermeisje. En dan ging ze lekker spelen in de tuin van het kasteel. Maar op een dag

• 04 Juni 2018 - 21:38

Loes:

Beste Hazen

Altijd genieten van jullie reisverhalen. Jullie weten nu ook waar de de Zweedse weidemelk vandaan komt.
    Ik geniet ook van het verhaal van Princes. Ik hoop op vervolg want jullie zijn geëindigd. Maar op een dag..................Ik kan niet wachten. En fijn dat het voor jullie lekker koel is.

Veel vakantie plezier.

Loes

• 05 Juni 2018 - 12:41

Siepie:

Mrew! Mraauw, meh!
    Mreh. Prrr... Mreauw!*

*Beste Jan en Lia,

Ik lees graag jullie reisverslagen. Ik ben benieuwd naar jullie toekomstige avonturen, maar in de tussentijd geniet ik van de rust in dit huis. Behalve dat constante stofzuigen dan, dat maakt mij erg onrustig! Ik wou dat ik ook zo ver kon reizen als jullie, maar ik vind in de boom achter het huis zitten al eng genoeg.
    Mijn verzorger geeft me goed eten, al moet ik hem wel 's ochtend meerdere malen roepen voor mijn ontbijt klaar staat. Gelukkig ruimt hij goed achter mij op, en haalt hij de slakken uit mijn bakjes. Ik mis wel mijn werk als afwasser, maar ik kreeg er toch niet voor betaald. Hopelijk kunnen we dat op jullie terugkomst weer oppakken. In de tussentijd, geniet van jullie vakantie, ik ga een dutje doen op het bankkussen.

Met vriendelijke groet,

C. P.