Zweden, lekker koel!! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Zweden, lekker koel!! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Zweden, lekker koel!!

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

03 Juni 2018 | Zweden, Malmö

3-6-2018.

Deze dag begon eigenlijk toch gisteren. We reden om 20.15 uur van de camperplaats Kowitzberg naar de haven aan de Skandinavienkai. Omdat de boot om 01.00 uur zou gaan varen, was het de bedoeling om daar een poosje te parkeren op het speciaal daarvoor bedoelde terrein. Alleen, dat konden we niet vinden. Dus gewoon in een rij gaan staan. Nou gaan er veerboten naar Malmö, naar Trelleborg, naar Helsinki en nog een paar andere havens, en ook van diverse maatschappijen. Zoals Stena Lines, T-T lines, Scandic Lines, Finnlines en nog wat meer. En allemaal hebben ze een eigen toegangsweg. Dus Lia bleef aan het eind van de rij staan terwijl Jan ''even'' naar het begin liep om te vragen waar we konden parkeren. Want we waren iets te vroeg: inchecken begint om 23.00 uur, terwijl het pas 20.30 uur was. Maar goed, beter te vroeg dan te laat.
De incheckmevrouw zei dat we gewoon konden blijven staan, want ze zou het om 22.30 uur toch al open gooien. Dus met de camper richting incheckhokje gereden en daar gewacht. En gewacht. En gewacht. En gewacht. Uiteindelijk werd het 22.30 en even later kwam daar? Inderdaad, de incheckmevrouw. Nou, dat gaat best snel. Twee minuten later waren wij ingecheckt en stonden we als 2e in de opstelrij. Als dat zo lekker snel doorgaat..........
Om 01.30 reden we de boot op. Hè. 01.30 uur? Ja, het bleek dat alle vrachtwagens uit heel Duitslend en ver daarbuiten allemaal in al die veerboten naar al die scandinavische plaatsen wilden. En onze rij met campers en gewone auto's en caravans, tja, die moesten even wachten. Eerst het zware spul er in. En liefst een beetje netjes verdeeld, want als ze alle vrachtwagens met zware metalen aan bakboord zetten, en alle vrachtwagens met donzen kussens aan stuurboord, nou dan kan je beter om rijden over de brug.
Maar goed, we hebben heel veel gezien. Vrachtwagens uit Duitsland, Belgie, Polen, Spanje, Roemenie, Bulgarije, Letland, Zweden, Engeland, Nederland, hoeveel landen heeft de EU eigenlijk? Nou, zoveel dus. En de winnaar was: Vos Logistics uit Nederland. Het leek wel een russische parade uit het sovjet-tijdperk. Steeds kwam er weer zo'n Vos-kar de hoek om, alsof ze rondjes reden en weer achteraan sloten.
Uiteindelijk was het parkeerterrein leeg en de boot bijna vol. Wij mochten er in en konden naar onze hut.
We hebben goed geslapen en stonden om 08.30 uur op. En we waren dus keurig op tijd voor het ontbijtbuffet. Lekker vers gebakken broodjes, zweedse gehaktballetjes, worstjes, diverse soorten worst en kaas, maar geen jam. En uiteraard geen vlokken of beschuit. Wel koffie, sap, melk, thee, cornflakes, knackebrot en geroosterd brood. En gebakken aardappels en groente, en eieren. Kortom, goed eten. En al die truckers namen meestal alles, want ja, als je nog helemaal naar HӧӫhïëȾȫȫҟӕŵėęƦ moet rijden heb je wel wat brandstof nodig. Wij hadden genoeg aan een ontbijtje voor 50 kilometer, maar kunnen minstens 100.
En toen even wachten op de lift naar het autodek. Er stonden mensen voor de lift toen wij aankwamen, maar de deur ging open en zij bleven staan. Dus wij er in. Deuren dicht, knop indrukken voor beneden. Gaat hij omhoog, even later weer naar dek 3A, waar we beginnen. Toen we voor de 4e keer langs kwamen zei zelfs een duitser ''Koekkoek"". Ze hebben dus wel humor!
Maar toch, de lift ging naar beneden, wij in de auto en Zweden in. Direct gezocht naar een geldautomaat, want ze gebruiken hier geen Euro's. En daarna door naar onze stopplaats in Snogeholm. Daar is het rustig, er staan 3 campers. Een paar plekken zijn zo schuin dat als je een ei bakt hij zich met beide handjes aan de rand van de pan moet vasthouden, anders glijdt hij er uit. Maar vandaag eten wij geen gebakken ei.
We hebben de camper gewoon midden op het veldje neergezet, niet onder een boom, want in het koele Zweden pak je elk stukje zon mee.
De fietsen zijn van de drager gehaald, om eens even de omgeving te gaan verkennen. Een stukje heen en weer langs de camperplaats levert al zo 2 mooie foto's op: Lia in complete fietsoutfit en het kasteel van de beroemde zweedse prinses Snøttebøl. Maar hierover later meer.

• 04 Juni 2018 - 08:25

Prinses Snøttebøl.. die komt me bekend voor.. volgens mij heb ik eens een item over haar gezien bij Bląůw Bløəd..
    Is prinses Snøttebøl niet getrouwd met Ølle? De broer van de wereldberoemde Knût? Plintenladderontwerper bij Ikea..
    Tja wat wil je met zo'n lengte als die van Knût..

• 04 Juni 2018 - 21:13

Jennifer En Oma:

Vanavond bij oma de 3 verhalen tot nu toe laten aan haar laten lezen. Ze vond het erg leuk!