Er komt hulp - Reisverslag uit Kungsbacka, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Er komt hulp - Reisverslag uit Kungsbacka, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Er komt hulp

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

19 Juni 2018 | Zweden, Kungsbacka

Vanmorgen om 7 uur stonden wij op en gingen ontbijten. Want om 8 uur gaat Auto Lounge open, het bedrijf waar wij voor de deur staan met onze kapotte camper.
Na een gesprekje om uit te leggen wat er mis was, ging er een monteur mee naar buiten. Hij kroop onder de auto en zag in eerste instantie niks. Totdat hij vroeg of we de startmotor even 1 seconde konden laten draaien. Toen zag hij dat de dieselpomp lekt. En dat het kwam doordat er 1 bout verdwenen was en 1 andere er nog wel in zat, maar los zat. Daardoor sluit de pomp niet af en wil hij niet starten.
Dus moet er een nieuwe dieselpomp in en waarschijnlijk ook een nieuwe distributieriem, want die laatste is waarschijnlijk ook beschadigd.
Helaas heeft het Fiat netwerk in Zweden deze pomp niet in voorraad, dus moet die vanuit Italie komen. Dat duurt 3 dagen, en dan zijn ze hier met het Midsommarfest bezig. Dus kunnen ze op zijn vroegst maandag er aan beginnen.
Toen de ANWB gebeld. Die gaan proberen een dieselpomp in Nederland op te snorren en via 24-uurs service van DHL hier te krijgen. Na wat heen en weer gebel was het niet duidelijk welke pomp er precies in moest, want van onze camper bestaan 5 typen, met 5 verschillende dielselpompen. En dan moest hij ook nog voor woensdag 12.00 uur er zijn, want anders had de garage geen monteur beschikbaar.
Dat gaf de doorslag. De ANWB heeft voor ons een bestelbus, Opel Movano, geregeld, die morgen vanuit Apeldoorn naar ons toe komt. Hiermee kunnen wij onze spullen, en vooral onze fietsen, meenemen naar huis. Onze camper blijft dan bij Auto Lounge staan, tot de ANWB hem ophaalt met een dieplader en aflevert bij onze garage in Noordwijk.
Wij gaan donderdagochtend rijden. We gaan niet met de boot in Malmö,zoals gepland maar gaan over de Øresundbrug. We nemen ergens halverwege een hotel en gaan dan vrijdag verder. We hebben de tijd, want de auto moet zaterdagavond om 18.00 uur in Leiden worden ingeleverd.
Omdat we verder niks konden doen, zijn we maar een stukje gaan fietsen. Kungsbacka is best een leuke plaats. Er zijn rotondes, winkels, een trein, verkeerslichten. En voetgangers die op het gecombineerde fiets/voetpad gewoon blijven lopen en echt niet aan de kant willen gaan.
En we hebben hier uiteraard geen stroom, dus voordat de laptop leeg is nog gauw het laatste deel van het verhaal:

''Slaap er maar eens een nachtje over'', zei prinses Snøttebøl, ''dan komen we morgen terug om te horen wat het wordt''.
''Slapen, hier op dit eiland?'' vroeg Freaky Fønk. ''Ja, zoek de draak maar op en kijk hoe hij dat doet.'' En zo gebeurde het dat.......'s-Morgens, toen Freaky Fønk wakker werd hij best wel honger had. Hij zag dat de draak lekker zat te knabbelen van zijn matras van bladeren. Dat wilde hij ook wel eens proberen. Hm, best wel lekker. Zijn cameramensen filmden alles. Na een poosje liepen ze met zijn allen naar de waterkant om te kijken of de prinses er al aan kwam. En ja hoor, in de verte zagen ze al de Mega-Waterfiets aankomen. Allemaal gingen ze aan boord. Allemaal?
Nee, de draak bleef natuurlijk op zijn eiland. En soms, als het zonlicht tussen de bladeren van de bomen schijnt, kan je zijn zeven kleuren zien.