Dolfijnen - Reisverslag uit Fortrose, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Dolfijnen - Reisverslag uit Fortrose, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Dolfijnen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

15 Augustus 2016 | Verenigd Koninkrijk, Fortrose

Maandag 15 augustus 2016.

We stonden redelijk op tijd op, Jan om 06.30 uur en Lia om 07.30. Dus we konden vroeg ontbijten, temidden van de schreeuwende meeuwen. Voor vertrek nog even de trap boven de haven beklommen om van het mooie uitzicht te genieten. Tegen niemand zeggen, maar de Cruden Bay Camperplaats is een uniek plekje.
Onderweg hebben we in Peterhead getankt en bij Morrisson boodschappen hebben gedaan, en een gratis kop koffie kregen. Het was trouwens toch een goedkoop dagje, want de overnachtingsplaats was gratis, en bij Morrisson was ook nog gratis WiFi. En dan was de diesel ook nog ruim 6 pence goedkoper!
De route ging over een Scenic Way, d.w.z. veel geslinger en geklim en files achter ons. En om de paar kilometer een rotonde. Dan heb je volop de tijd om veel te zien, want je schiet niet op. Maar het is vakantie. Er was echt veel te zien, zo zijn we even gestopt bij een 17-de eeuws haventje, om te lunchen. Verder kom je regelmatig een bocht in de weg om, en denk je: Wauw, wat mooi. Stranden, boogbruggen, historische straatjes.
Rond half vier waren we bij Fortrose Bay Campsite, waar we vriendelijk werden ontvangen. We hebben een prachtig plekje, weer direct aan het water van de Firth of Moray. Dit is de plek om de Bottlenose Dolfijn te spotten. Volgens Rachel, de bazin van de camping, moeten ze tussen 18.00 en 20.00 uur te zien zijn, bij Chanonry point. Dus besloten wij om om 5 uur onze barbecue aan te slingeren en zalm, steaks en hamburgers te bakken.
Mooi op tijd gingen we op pad. Lia zei links, Jan zei rechts, want dat staat op het bordje. Okee, het was wel een voetpad, en wel langs en af en toe over de golfbaan, en soms rakelings langs een randje naar het strand, maar na 1 mijl terreinrijden waren we er. Stampvol met auto's, er stond een ijsboer, er werd gepicknickt, er stonden rijen mensen langs de waterlijn met camera;s met hele meters telelens. We ontdekten dat we niet echt op de goede plek stonden, dus even omgefietst. Daar was het ook druk. Lia op haar Walkstool, Jan op een grasrand, lekker zitten kijken naar de dolfijnen. De oogst van 1,5 uur staren: 3 zeehonden en 1 dolfijn (maar die heeft Lia alleen gezien).
Vanwege de mooie ligging van de camping hebben we besloten om morgen 1 dag bij te boeken. Het schijnt ook nog mooi weer te worden. Wie weet trekt dat ook dolfijnen aan.
O.ja, en op deze camping zien we hier en daar voetafdrukken van trollen. We zullen er een foto van maken.

• 16 Augustus 2016 - 14:21

Brian:

Hoi!

Geen lege flessen meer, weinig kilometers fietsen en niet meer elke ochtend vroeg op...dat is vast afkicken sinds wij 4 weg zijn!
    Gelukkig zien jullie af en toe (sporen van) andere trollen. Misschien kunnen jullie er een mee nemen, als au pair ofzo?

Het klinkt allemaal heerlijk daar! Wel 1 vraag en 1 opmerking:
    Weten jullie zeker dat 1 van de zeehonden geen landhond was op zoek naar een bal?
    En bijzondere wilde gespotte dieren tellen blijkbaar alleen als minstens 2 personen het gezien hebben...

Veel plezier!

• 16 Augustus 2016 - 15:02

Lia En Jan :

Nee, het was wel een zeehond. En het klopt, er was ooit iets met een eland, in Zweden. Wat zullen we doen? Deze ene dolfijn wel tellen en dan die ene eland ook? Of houden we ons aan de spelregels?
    Vanavond om 18.30 zijn ze er weer, die dolfijnen. En anders hebben we de foto's nog. Ook van de trollen, dit keer.

• 17 Augustus 2016 - 00:17

Rick:

Misschien zag je wel een vuilniszak dat op een dolfijn leek :P

• 17 Augustus 2016 - 00:17

Frodo:

Dat zou heel goed kunnen!

• 17 Augustus 2016 - 00:26

Abby:

Ive been enjoying your updates, I hope you are having a good time!
    It's a trip I'd love to go on in the future!

And Brian could also just have seen a branch or something...

Greetings from your youngest daughter-in-law

• 17 Augustus 2016 - 09:54

Lia En Jan :

Hi Abby,

nice to see that you have read our updates. Yes, we are having a good time, and there's still another week to go.
    We have a couple of good bikes, that you and Rick could use, e.g. a tandem-bike.

Jan

• 17 Augustus 2016 - 10:19

Loes:

Gelukkig voor Esmee hebben jullie toch trollen kunnen vinden. maar wat een grote voeten hebben ze. Nooit geweten. Veel geleerd van jullie reisverslagen.
    Nog heel veel plezier.

Groeten uit het zonnige Leiden.

• 17 Augustus 2016 - 10:40

Brian:

@Hazen: Jullie weten zelf het beste wat er gezien is.
    @Rick: Volgende keer beter opletten in Zweden.
    @Frodo: Houd je er buiten...je was er niet bij!
    @Abby: No, it was definitely a moose. Did Rick ever tolled you what he saw in Sweden when his brother 'did a number one' in the forrest? I'm sure he did :)
    @Loes: Inderdaad!

Groetjes!