Verkiezingsdag - Reisverslag uit Galmpton, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Verkiezingsdag - Reisverslag uit Galmpton, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Verkiezingsdag

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

08 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Galmpton

Donderdag 8 juni 2017.

Een spannende dag vandaag: Verkiezingen! Gaan we daar veel van zien?
We beginnen met bacon and eggs, altijd goed in Engeland. Na het opruimen van de camper vertrekken we rond 10.15 uur. Ja,ja, vroeg, voor ons doen, maar we moeten dan ook een aardig eind rijden.
In eerste instantie hadden we een stopplaats op het oog, zo'n 200 km rijden. Dat zou ook een stopplaats voor vrachtwagens zijn, zonder faciliteiten, afgezien van een toilet. Maar wel gratis, dus toch wel aantrekkelijk. Alleen, al rijdend kwamen we tot de slotsom dat we beter door konden rijden naar de bestemming voor vrijdag, en dan van daaruit wat dingen te gaan bekijken.
Het werd dus Galmpton Touring Park, in Galmpton, bij Brixham in South Devon.
Onderweg hebben we getankt, want dat werd zo langzamerhand nodig. Toevallig naast een Mac! Helaas konden we daar niet parkeren, want de camper paste niet. Dus de 2e Mac van deze vakantie ook al links laten liggen. Hoe lang houden we dit vol?
Nou scheelt het wel enorm dat onze T-mobile/EE dongel goed werkt, dus de noodzaak om even koffie te drinken is er niet. Je kan niet alles hebben......
Afijn, het 2e gedeelte van de rit was voor Lia. Op de Motorway ging dat prima, maar eenmaal in de buurt van onze bestemming kreeg ze geregeld de hellingproef te doen. Af en toe ook nog als voorste in de rij voor een stoplicht. De mooiste was vlak bij de camping: toen het licht op groen ging steil omhoog en direct scherp naar rechts. Maar het ging goed. Toen haar klamme handen opgedroogd waren stonden we voor de camping. Een vriendelijke ontvangst, alleen wisten ze niet hoe het met de verkiezingen ging: “dat is in Londen, ver hier vandaan”. Kortom, het leeft geweldig in Engeland. We hebben onderweg 1 bord gezien langs de Motorway: stem op Labour, om het land bankroet te maken. Britse humor!
Het eten vandaag: lunchen bij....nee niet de Mac, maar de BurgerKing, takeaway naar de camper. Het avondeten: een broodje/beschuit.
Het weer vandaag: af en toe een beetje regen onderweg, regelmatig harde windvlagen, maar verder goed te doen. Volgens de campingbaas hebben ze hier in deze tijd altijd mooi weer, hij excuseerde zich er voor dat het nu niet zo was.
In ieder geval is ons uitzicht vanaf de camper erg mooi: we kijken uit op de monding van de rivier Dart, daarom heet het gebied hier Dartmouth regio
In Paignton, hier vlakbij is een dierentuin, die beweert 2 x zo groot te zijn als de London Zoo. Dat willen we wel graag controleren. Dus morgen de loopfiets mee naar de dierentuin, en de fietsnavigatie er op. We zullen zien. Alleen nog even verzinnen hoe we daar komen. Met de camper er heen rijden, Lia met loopfiets afzetten voor de deur, parkeren op het verder weg gelegen parkeerterrein en dan met de fiets naar de ingang? Volgens de campingbaas kunnen we het beste een taxi nemen, om ons voor de deur te laten afzetten. Schijnt voor 7 pond per rit te kunnen. Misschien heeft hij wel een broer met een taxi?
Nog maar even over nadenken.
Jan heeft nog een stukje gefietst, naar de Greenway Ferry, die hier vlak bij ligt. Was een ritje van 3,5 km, maar met ongeveer evenveel klimwerk. Dus wel pittig. En de ferry is eigenlijk een soort rondvaartboot over de Dart. Ook nog even over nadenken. Er is ook een rondrit, genaamd de Robin. Is een combinatie van bus, trein en boot. Dan zie je wel heel veel, zonder er echt naar te moeten zoeken. Ook iets om over na te denken.
Met zoveel denkwerk, denk ik dat ik hier maar stop met schrijven.

• 08 Juni 2017 - 22:14

Laura :

Ik kreeg bijna weer de kriebels met die hellingproef :$ doet me een beetje denken aan een ritje met de camper naar een scoutingterrein in de buurt van Manchester...... brrr...

Maar goed! Jullie zijn goed aangekomen en staan op een mooi plekje.. nu nog hopen op dat mooie weer...
    Is de eigenaar trouwens een Pakistaan met familie in Londen? ;-)

• 08 Juni 2017 - 22:19

Jennifer:

Fijn om weer mee te kunnen lezen!

Willen jullie veel foto's maken? Misschien krijg ik Stefan volgend jaar dan mee

• 09 Juni 2017 - 10:35

Maria En Brian:

Zo, inderdaad Laura! Toen zaten er 12 klamme handen in de camper...ik denk gisteren ook wel minstens 4 ;)
    Jullie maken er wel elke vakantie weer een sport van: hoeveel Mac's kun je ontwijken in een vakantie. We zijn benieuwd wanneer jullie toch op de Mac gaan stemmen.

En als er in jullie regio zoveel te doen is...dan blijven jullie toch lekker een dagje langer :) Dierentuin + rondrit!

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Galmpton

Palmbomen

Cornwall, een van de streken in het Verenigd Koninkrijk waar we ooit kort geweest zijn. Nu wat langer rondkijken. Vooral de kustgebieden van Cornwall schijnen erg mooi te zijn. En omdat het zuid-Engeland is, zouden de temperaturen mee kunnen vallen. Eens even wat toeristische- en klimaatinfo opzoeken:

Het klimaat van de streek Cornwall.

Cornwall is een district in zuidwest Engeland en kenmerkt zich vooral door het liefelijke landschap en de mooie pittoreske kustplaatsjes. Het uiterste zuidelijke puntje van Engeland heeft een erg lange kuststrook. De kust en het landschap in Cornwall zijn erg liefelijk. Voor ons, als liefhebbers van mooie tuinen, zijn er veel attracties. Verder biedt het landschap schattige dorpjes met witte cottages en oude ingeslapen vissersdorpen. Langs de kust loopt zo’n 260 mijl aan kustvoetpad. Omdat Cornwall het zuidelijkste puntje is van Engeland heeft het relatief een warmer en zonniger karakter dan de rest van Engeland. In Cornwall groeien zelfs palmbomen (hangmat, zwembroek en sombrero mee). Cornwall kent zo’n 1541 zonneschijn uren per jaar. Door de warme golfstroom komt er vanaf zee een aangenaam warme bries het land op. De regenval is er net als de rest van Engeland het hele jaar door.

Een vergelijking:
gem max temp gem.min.temp gem.zonuren gem.dagen regen
Cornwall 17 11 7 13
Katwijk 19 10 7 16

Conclusie: het is er véél ''droger''

We zullen zien.