To the Zoo - Reisverslag uit Galmpton, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu To the Zoo - Reisverslag uit Galmpton, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

To the Zoo

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

09 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Galmpton

Vrijdag 9-6-2017

Vandaag gaan we naar de dierentuin. Eerst even de camper wat opgeruimd, zodat alles weer goed op zijn plek blijft liggen. Daarna naar Paignton, waar we eerst even bij de supermarkt ons lunchpakket gaan scoren: brood en melk.
Daar sta je dan, voor de kassa van de dierentuin, met je mooie loopfiets. Zeggen ze dat ze die niet toelaten. Wij helemaal uitleggen waar die voor is, en of ze mensen met een rollator wel toelaten enz. Wat bleek? De dierentuin is zo heuvelachtig, dat, zelfs als je een kei bent in de hellingproef, je gerust kan vergeten dat je met loophulpmiddelen ergens komt. Ze hadden wel een scootmobiel te huur. Dat dan maar gedaan, we komen tenslotte voor de dierentuin.
Al snel bleek dat ze helemaal gelijk hadden. Het was echt steil! Maar wat een mooie dierentuin, veel ruimte voor de dieren, goed verzorgd en overal waar je keek mooie en bijzondere planten.
Wat hebben we allemaal gezien? Leeuwen, tijgers, een olifant, zebra's, kamelen, diverse krokodillen, waaronder een zeekrokodil, slangen, schildpadden, giraffen, met 1 baby giraffe van 4 maanden oud, bijzondere klimgeiten. Heel veel apen: orang-oetans, gorilla's, bavianen, mandrils en gibbons. Ook veel kleinere soorten apen. En een apensoort met een hartvormige kont. De cheetah had zich verstopt, evenals de manenwolf. Verder veel vogels: uilen, flamingo's, ibissen, maraboes, diverse papegaaiensoorten, loslopende pauwen, zeemeeuwen op de terrasjes (please do not feed the gulls) en een vriendelijke kat, die zelfs op de scootmobiel kwam zitten toen we even koffie zaten te drinken. Ook zagen we allerlei kikkers, sommigen zo klein als een duimnagel, maar wel hartstikke giftig.
Deze dierentuin probeert mee te helpen aan het in stand houden van bedreigde diersoorten. Je ziet dan ook overal op de informatiebordjes hoe de stand van deze dieren is.
Het was de moeite waard.
Na het bezoek aan de dierentuin zijn we uitgebreid gaan winkelen bij Morrison's. Spullen gehaald voor de barbecue. Bij nader inzien is de barbecue zaterdag. Vandaag de aardappels en sla, met vlees van Lidl Katwijk gegeten.

• 10 Juni 2017 - 13:07

Esmée :

Lieve opa en oma,

Ik vind het een heel leuk verhaaltje. Hebben jullie een foto gemaakt van de giraffen? Ik hoop dat ik de baby giraf kan zien. Ik heb bij Laura en Kevin gelogeerd met Quinten en ik vond het heel erg leuk! Ik mocht heel lang opblijven en we hebben ook pannenkoeken gegeten. Vanmorgen ging ik naar dansles, dat was ook heel leuk.

Ik vind jullie heel lief!

Kusjes van Esmée.

• 10 Juni 2017 - 14:33

Mason:

Lieve opa en oma

Wat leuk een lief baby girafje. Ik wil ook wel een baby giraffe zien.
    Ik had alleen een baby olifant gezien! Die was ook lief.
    De tijgers vind ik eng maar de giraffe leuk.

Ik zag nog een camper die leek op die waar ik in had geslapen. Maar oma was er niet in.

Nou doei ik vond het een leuk verhaaltje. Ik wil graag nog een verhaaltje.

Kusjes van Mason

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Galmpton

Palmbomen

Cornwall, een van de streken in het Verenigd Koninkrijk waar we ooit kort geweest zijn. Nu wat langer rondkijken. Vooral de kustgebieden van Cornwall schijnen erg mooi te zijn. En omdat het zuid-Engeland is, zouden de temperaturen mee kunnen vallen. Eens even wat toeristische- en klimaatinfo opzoeken:

Het klimaat van de streek Cornwall.

Cornwall is een district in zuidwest Engeland en kenmerkt zich vooral door het liefelijke landschap en de mooie pittoreske kustplaatsjes. Het uiterste zuidelijke puntje van Engeland heeft een erg lange kuststrook. De kust en het landschap in Cornwall zijn erg liefelijk. Voor ons, als liefhebbers van mooie tuinen, zijn er veel attracties. Verder biedt het landschap schattige dorpjes met witte cottages en oude ingeslapen vissersdorpen. Langs de kust loopt zo’n 260 mijl aan kustvoetpad. Omdat Cornwall het zuidelijkste puntje is van Engeland heeft het relatief een warmer en zonniger karakter dan de rest van Engeland. In Cornwall groeien zelfs palmbomen (hangmat, zwembroek en sombrero mee). Cornwall kent zo’n 1541 zonneschijn uren per jaar. Door de warme golfstroom komt er vanaf zee een aangenaam warme bries het land op. De regenval is er net als de rest van Engeland het hele jaar door.

Een vergelijking:
gem max temp gem.min.temp gem.zonuren gem.dagen regen
Cornwall 17 11 7 13
Katwijk 19 10 7 16

Conclusie: het is er véél ''droger''

We zullen zien.