Nooit te oud om te leren - Reisverslag uit Great Shelford, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Nooit te oud om te leren - Reisverslag uit Great Shelford, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Nooit te oud om te leren

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

20 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Great Shelford

Dinsdag 20-6-2017

Gisteravond hebben we tot 12 uur buiten gezeten, en toen werd het net een beetje lekker qua temperatuur. Al die gekke britten zaten toen allang in hun kampeermiddel. Hadden het zeker koud, zijn niks gewend. Vanmorgen bij het opstaan was het al 23 graden. Dus snel ontbeten en de boel opgeruimd. Ook even de diverse tanks gespoeld en gevuld en gauw op weg. Lekker genieten van de rijwind op de motorway. Gelukkig hadden we geen oponthoud, want dan zou die rijwind wegvallen.
Een mens is nooit te oud om te leren. Dus na Oxford aan het begin van onze vakantie, nu ook maar naar Cambridge. Wie weet wat je daar weer allemaal leert.
Het eerste wat we leerden: bel even een camping als je daar naar toe wilt. Want de door ons uitgekozen camping had voor de ingang een bordje staan met de tekst: site full. Dus in de Garmin gekeken, er zou ook een mix-parking zijn, waar overnight stays toegestaan zijn. Bij aankomst was dat dus niet zo. Daarna naar de Cambridge Camping and Caravaning Club Site, in Great Shelford gereden. Daar werden we hartelijk welkom geheten en konden min of meer aangeven waar we graag wilden staan. Dus gezegd: bij de facilities in de buurt en in de schaduw. Nou we kregen toch een 50% score, we staan op een grasveld.
We hebben de boel geïnstalleerd en vervolgens onze fietsen gepakt. We reden naar het city-centre. Mooi om naar toe te fietsen, spannend om doorheen te fietsen. Het is erg druk, veel wandelaars, ook veel fietsers, en niet iedereen trekt zich wat van verkeersregels aan. Een beetje zoals Leiden, dat is ook een studentenstad. Maar uiteraard veel prachtige oude gebouwen. En een Mac.
De temperatuur is nu, 21.00 uur, gedaald naar 17 graden, en het gaat naar 14, denken ze. Brrr. Morgen naar Harwich, onze stamcamping bezoeken. Daar schijnt het overdag zo'n 23 graden te worden. Weer een beetje normaal weer.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Great Shelford

Palmbomen

Cornwall, een van de streken in het Verenigd Koninkrijk waar we ooit kort geweest zijn. Nu wat langer rondkijken. Vooral de kustgebieden van Cornwall schijnen erg mooi te zijn. En omdat het zuid-Engeland is, zouden de temperaturen mee kunnen vallen. Eens even wat toeristische- en klimaatinfo opzoeken:

Het klimaat van de streek Cornwall.

Cornwall is een district in zuidwest Engeland en kenmerkt zich vooral door het liefelijke landschap en de mooie pittoreske kustplaatsjes. Het uiterste zuidelijke puntje van Engeland heeft een erg lange kuststrook. De kust en het landschap in Cornwall zijn erg liefelijk. Voor ons, als liefhebbers van mooie tuinen, zijn er veel attracties. Verder biedt het landschap schattige dorpjes met witte cottages en oude ingeslapen vissersdorpen. Langs de kust loopt zo’n 260 mijl aan kustvoetpad. Omdat Cornwall het zuidelijkste puntje is van Engeland heeft het relatief een warmer en zonniger karakter dan de rest van Engeland. In Cornwall groeien zelfs palmbomen (hangmat, zwembroek en sombrero mee). Cornwall kent zo’n 1541 zonneschijn uren per jaar. Door de warme golfstroom komt er vanaf zee een aangenaam warme bries het land op. De regenval is er net als de rest van Engeland het hele jaar door.

Een vergelijking:
gem max temp gem.min.temp gem.zonuren gem.dagen regen
Cornwall 17 11 7 13
Katwijk 19 10 7 16

Conclusie: het is er véél ''droger''

We zullen zien.