Cornwall uit - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Cornwall uit - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Cornwall uit

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

16 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Cheddar

Vrijdag 16-6-2017.

We staan op tijd op. Om 07.00 uur waren alle andere campers al vertrokken. Niks van gemerkt. Wij gaan op ons gemak werken aan het vertrek. Eten, opruimen, route plannen enz. Om 09.30 rijden we van het parkeerterrein af en Tintagel uit. Dankzij onze trouwe Garmin komen we nog eens ergens: weggetjes waarbij het jammer is dat het niet geregend heeft, anders konden we de zijkanten van de camper even laten soppen door de begroeiing aan weerskanten. Nu lopen we alleen af en toe een krasje op, maar die vallen toch niet op.
De enkele Brit die we tegen komen op dit soort weggetjes heeft een houding van: vol gas zolang je niks ziet, en als je wat ziet, dan zie je wel weer. Het gaat gelukkig steeds weer goed.
Onderweg een paar keer bijna file gehad, maar het reed dan even later toch weer door. Na 150 km zijn we even de M5 motorway af gegaan om boodschappen te halen bij de Asda. En even onze lunch te eten en koffie te drinken. We wilden ook tanken. Zelfde geintje als de vorige keer. Kennelijk werken hollandse bankpassen niet bij de zelftank. Dus weer een andere opgezocht, nu bij Sainsbury. Ook daar deed hij het niet, alleen kon je daar in de shop betalen. En toen weer de M5 op.
Na 50 kilometer kwamen we aan in ons doel van vandaag: Cheddar. Dus niet meer in Cornwall, zelfs niet in Devon, maar in Somerset. De camping waar we het eerst langs kwamen in Cheddar bleek helemaal vol te zijn, dus gebeld naar een andere: Bucklegrove Holiday park. Die had wel plaats voor ons, maar vanwege de grote drukte alleen full service plaatsen, dus met stroom, water en een afvoerput. En een hogere prijs, maar dan heb je ook wat.
Nou, het is goed dat we in Cheddar zijn, want vandaag ging de kaas op. Morgen maar eens kijken of de echte hier te koop is. Je schijnt rondleidingen met proeverij te kunnen krijgen bij de echte kaasmakerij van en in Cheddar.
Overigens, de campingbaas zei dat het zo druk is vanwege het te verwachten mooie weer. Nou, we zijn benieuwd!

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Cheddar

Palmbomen

Cornwall, een van de streken in het Verenigd Koninkrijk waar we ooit kort geweest zijn. Nu wat langer rondkijken. Vooral de kustgebieden van Cornwall schijnen erg mooi te zijn. En omdat het zuid-Engeland is, zouden de temperaturen mee kunnen vallen. Eens even wat toeristische- en klimaatinfo opzoeken:

Het klimaat van de streek Cornwall.

Cornwall is een district in zuidwest Engeland en kenmerkt zich vooral door het liefelijke landschap en de mooie pittoreske kustplaatsjes. Het uiterste zuidelijke puntje van Engeland heeft een erg lange kuststrook. De kust en het landschap in Cornwall zijn erg liefelijk. Voor ons, als liefhebbers van mooie tuinen, zijn er veel attracties. Verder biedt het landschap schattige dorpjes met witte cottages en oude ingeslapen vissersdorpen. Langs de kust loopt zo’n 260 mijl aan kustvoetpad. Omdat Cornwall het zuidelijkste puntje is van Engeland heeft het relatief een warmer en zonniger karakter dan de rest van Engeland. In Cornwall groeien zelfs palmbomen (hangmat, zwembroek en sombrero mee). Cornwall kent zo’n 1541 zonneschijn uren per jaar. Door de warme golfstroom komt er vanaf zee een aangenaam warme bries het land op. De regenval is er net als de rest van Engeland het hele jaar door.

Een vergelijking:
gem max temp gem.min.temp gem.zonuren gem.dagen regen
Cornwall 17 11 7 13
Katwijk 19 10 7 16

Conclusie: het is er véél ''droger''

We zullen zien.