Varen op de Moezel - Reisverslag uit Enkirch, Duitsland van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Varen op de Moezel - Reisverslag uit Enkirch, Duitsland van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Varen op de Moezel

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

11 Juni 2014 | Duitsland, Enkirch

Vandaag gaan we varen op de Moezel. We hebben besloten om vanmiddag een boottocht van Enkirch naar Kövenig te maken. Dat geeft ons dus de hele ochtend om niks anders te doen dan even in het dorp douchen, en gebruik maken van de toiletten. En op ons gemak koffie drinken. We hebben geconstateerd dat het aan de overkant van de Moezel, in de bomen tegen de bergwand aan, zwart en wit ziet van de reigers. Af en toe zie je er een opstijgen, een poosje rondjes vliegen, en als hij dat zat is gaat hij weer terug. Eigenlijk een makkelijk leventje.
Gisteravond hebben we trouwens vleermuizen gezien en vuurvliegjes. Jammer dat vleermuizen geen vuurvliegjes eten, want dan kan je ze al van verre aan zien komen.
We waren eigenlijk best benieuwd hoe dat nou werkt, zo'n vuurvlieg. Zodra Rick even tussen zijn studieperikelen door tijd heeft, hopen wij op een stukje uitleg. Om nou op Wikipedia te gaan kijken, met een bioloog in wording in huis.......
Afijn, de boottocht op de Moezel. Uit kostenoverwegingen hebben we besloten om niet de retourvaart te boeken, maar om in Kövenig aan land te gaan en dan op andere wijze onze tocht voort te zetten. Gelukkig kregen we van de gezagvoerder toestemming om onze fietsen mee te nemen aan boord. Er werd zelfs aangeboden om te helpen met het inladen. Dat kregen we zelf wel voor elkaar. Toen iedereen scheep was gegaan kon de tocht beginnen. Het was werkelijk een adembenemende vaartocht. Zoiets moois maak je niet vaak mee. En we hadden niet veel last van de overige scheepvaart. Immers, de Moezel is wel een belangrijke vaarweg, dus je kan daar van alles verwachten. Onze kapitein hield echter de touwtjes goed in handen, en ook alles onder controle.
Vijf minuten na inscheping moesten we er trouwens al weer uit. Maar ja, dat heb je met een pontje, al is het op de Moezel.
Aan de overkant zijn we lekker fietsend naar Traben-Trarbach gegaan. Je ziet vanaf de andere kant alles toch anders. De wijnbergen waar we gisteren langs fietsten zien er vanaf de overkant een stuk verder uit. De foto's zien er dan wel beter uit, dus dat is mooi meegenomen. In Traben-Trarbach hebben we nog een paar boodschappen gedaan, en een lekker plekje uit de zon, in de wind, aan de Moezel gezocht. Alleen dat laatste lukte, want er stond geen wind, en alle bankjes in de schaduw waren bezet. Dus ons water opgedronken, de lunch gegeten en fietsen naar Enkirch.
Daar weer verder gegaan met reigers kijken, en, ook leuk, onze overbuurman, die vanmorgen kwam aanrijden, is nog steeds niet helemaal tevreden met hoe zijn busje staat. En ook niet over hoe zijn hond zich gedraagt.
Tijdens ons eten ging hij gewoon verder met het in-en uitladen van dingen, neerzetten, dan toch weer terug in de auto, en tussendoor ook nog zijn hond opvoeden. Ik denk dat hij de bestelbus van zijn werk per ongeluk heeft meegenomen, en dat zijn camper nog in Enschede staat. In ieder geval genoeg te zien.
Straks wordt het donker. Vuurvliegjes??????

• 12 Juni 2014 - 14:14

Laura:

Zag het er niet blauw van de reigers? Of was het een andere soort reiger?

• 13 Juni 2014 - 10:32

Brian (powered Bij Wikipedia):

Bij gebrek aan reactie van Rick (die heeft het druk met andere zaken) hier een verhaaltje over glimwormen.
    Rick kan dan alsnog uitleggen hoe vuurvliegjes het doen :)

"Glimwormen hebben de opmerkelijke eigenschap om zelfstandig licht te produceren, een proces dat bioluminescentie wordt genoemd. In speciale organen in het achterlijf wordt in een biochemische reactie het pigment luciferine geoxideerd door het enzym luciferase waarbij licht ontstaat. Onder de laag lichtproducerende cellen zit een laag cellen met kleine kristallen die het licht naar buiten reflecteren."

En Laura, ik denk inderdaad ook aan een blauw/grijze reiger, maar je hebt ook andere soorten reigers.

"De reigers (Ardeidae) zijn een familie van vogels uit de orde van roeipotigen. De familie telt 67 soorten[1]. De in Nederland en België meest voorkomende reigersoort is de blauwe reiger. Ook de grote zilverreiger, kleine zilverreiger, purperreiger, roerdomp, woudaap en kwak komen in Nederland en België voor; de groene reiger wordt soms als dwaalgast gespot."

De kwak is bijvoorbeeld zwart en wit :)

Kennis is macht!
    Groetjes :)

• 13 Juni 2014 - 12:13

Lia En Jan :

Zwart en witte reigers komen in Duitsland wel voor. En deze roeien niet, maar vliegen.