In de boot - Reisverslag uit Hann. Münden, Duitsland van Lia en Jan - WaarBenJij.nu In de boot - Reisverslag uit Hann. Münden, Duitsland van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

In de boot

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

06 Juni 2014 | Duitsland, Hann. Münden

Vrijdag 6 juni 2014

Na een lekker ontbijt zijn we gaan fietsen door Hann.Münden. Uiteindelijk kwamen we uit op koffie drinken bij de Mac, want we zijn op vakantie. Daar konden we behalve koffie ook een internet verbinding krijgen. In no time liep de Lidl Surf-stick als een zonnetje.
Goed uitgerust hebben we vervolgens onze fietstocht voortgezet.
Hann.Münden heeft een erg leuk centrum, met, uiteraard, Einwegstrassen, maar das macht uns niemals einen flaus aus. Veel kledingwinkeltjes, groenten en fruit, een enkele souvenirshop, maar vooral mooie oude huizen.
Na de lunch zijn we naar de steiger van de rondvaartboot gegaan. Deze bracht ons een stuk stroomopwaarts de rivier de Fulda op. Precies voor onze camper ligt de schutsluis waar we eerst door heen gingen. De kapitein vertelde allerlei wetenswaardigheden over de gebouwen aan de oever, over de scheepvaart op deze rivier en ook de andere 2 rivieren, de Werra en de Weser.
De Fulda, een rivier van 218 km lang, stroomt door de deelstaten Hessen en Niedersachsen. De rivier de Werra, van 292 km lang, ontspringt in het Thüringer woud. Ze komen samen bij Hann.Münden en gaan dan verder als de Weser. En dat was jarenlang een belangrijke aanvoerweg, totdat het zo'n 30 jaar geleden min of meer in onbruik raakte. Met als gevolg verzanding van de rivier. Nu zijn alle drie de rivieren meer van belang voor het toerisme. Overigens is de Weser in het verdere traject van de rivier nog wel een belangrijke waterweg. Hij loopt zo'n 650 km door naar de Noordzee
Het punt van samenvoeging is een klein eilandje, uitsluitend met een brug over het sluisje te bereiken. Aan het uiterste puntje van het eiland staat een gedenksteen.
De rondvaart duurde ongeveer 1 ½ uur, de snelheid was plm. 6 km/u, de gemiddelde leeftijd (door ons omlaag gehaald) bedroeg plm. 65 jaar.
Het was wel een mooie tocht, door een bijzonder gebied.
Na afmeren wat boodschappen gedaan. We eten vanavond pizza uit de skottelbraai.

• 09 Juni 2014 - 15:54

Shima:

Ik las net dat mijn dierenvrienden al gereageerd hadden op de site en ik wil niet achterlopen, dus:

MAUW!