Een treinreisje - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Een treinreisje - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Een treinreisje

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

10 September 2012 | Noorwegen, Flåm

Vannacht was het slechts 7 graden. Het programma voor vandaag: met de Flåm trein naar Myrdal en terug. Souvenirs bekijken/kopen, wat boodschappen doen en dan in zuidoostelijke richting, naar Gol.
Het treinstation van Flåm is één groot toeristen gebeuren: er rijden treinen, er meren cruise schepen aan, er zijn hotels, restaurants, een paar souvenirshops en een winkel. En dat alles op een oppervlakte van pakweg 500 x 300 meter. En dan overdrijf ik waarschijnlijk nog.
Na het kopen van souvenirs voor …...... en een beer gingen we de trein in. Zoekend naar een plek zijn we de hele trein doorgelopen. Het was stampvol! Uiteindelijk vonden we stoelen naast 2 mensen waar kennelijk niemand bij wilde zitten. Bleken gewoon twee hele aardige Ieren te zijn.
De trein rijdt van zeeniveau (hij begint aan het eind van de fjord) in een uur naar Myrdal op 865 meter hoogte. Onderweg kom je een paar watervallen tegen, uitzichten over hele diepe dalen, met een kerkje uit de 16e eeuw, hij rijdt door 20 tunnels, heeft 8 tussenstops, totale afstand 20 km, hoogste snelheid 30 km/u. Dus dat schiet lekker op.
Voor de terugweg: die is precies hetzelfde, alleen is het wel interessant te weten dat hij ook nog 5 remmen heeft.
Op die terugweg zaten we weer naast die hele aardige Ieren, en hebben gezellig met ze gepraat. Zij waren met een cruiseschip vanuit Cork gekomen. En hebben 3 kleinkinderen. Mooie gespreksstof.
Eerst nog even geluncht met een vers broodje en koffie, en daarna om 15.00 uur op weg. Al vrij snel
kwam de Laerdaltunnel in zicht: deze is 24,5 km lang, elke 6 km verandert de verlichting in sprookjesachtig blauw. En de tunnelbuis wordt ineens heel hoog en breed. Dit is speciaal gedaan om bestuurders alert te houden. Jammer dat je niet even kan stoppen om een foto te maken, dus is dat al rijdend gefilmd.
Er waren op ons traject nog 4 andere tunnels, maar die waren niet zo spectaculair. Gisteren was er wel een die het vermelden waard is: een rotonde in een tunnel. Je weet niet wat je ziet.
Na de laatste tunnel veranderde het landschap behoorlijk. Het ging met allerlei bochten, tot en met haarspeldbochten omhoog. Het werd kaler, weidser, en deed ons aan de Schotse Hooglanden denken, maar dan zonder muggen, Een heel stuk was er geen boom te zien. Uiteindelijk was het hoogste punt 1.137 meter hoog. Bij de afdaling zaten er geregeld vrachtwagens achter ons, die de weg kennen. Dat is wel vervelend rijden, dus af en toe de kant in om ze langs te laten.
Om 17.30 uur bereikten we Gol, en na kort zoeken vonden we een plek bij de plaatselijke ijsbaan. Nu nog niet in gebruik, alleen door een paar mensen die hun hondje aan het trainen zijn. Het is hier weer groen, met overal oprijzende bergen, maar niet van die nauwe dalen zoals in het fjorden gebied.
We hebben macaroni gegeten. En koffie gedronken met een puddingbol met kokos.
De temperatuur nu, 20.30 uur: 15 graden. En er zijn nu wel muggen, van die hele kleine.

• 11 September 2012 - 21:11

Kevin & Laura:

Mooie omgeving hoor!
    Zal wel fijn zijn om even niet zelf achter het stuur te zitten ..

• 12 September 2012 - 09:00

Machinist:

Niet eens zo lang geleden
    Hé, luister naar mijn lied
    Toen was er eens een machinist
    Misschien ken je hem niet
    Hij deed de zwaarste klusjes
    De sterkste bij het spoor
    Hij werkte, maar ging niet naar bed
    Want de trein die moest door

De trein die moest door
    Door, door, door
    Die trein die moe-oe-oe-oest door

De trein was volgeladen
    Met snoepjes groot en klein
    Zeven wagentjes vol koekjes
    Dat vond het Koekjesmonster fijn
    Dat spul was voor de feesten
    Voor de kinderen overal
    Daarom moest de trein wel tsjoek tsjoek
    Door de bergen en het dal

Door, door, door
    Ik sleep die trei-ei-ei-ein door

Tsjongejonge, ik eet alles op.
    Wat lekker zeg.
    Alle kinderen wachten op de snoepjes aan de andere kant van de hoge gevaarlijke berg.
    En ik ben de stuurman van die heerlijke trein.
    Die trein moet over de berg. ...
    De trein kon niet meer verder
    De sneeuw lag op de weg
    Hij kon niet voor- of achteruit
    O mensen, wat een pech
    En iedereen kreeg honger
    Ze vroegen om wat snoep
    Maar het Koekjesmonster zei: "O nee 'k Denk eerst aan mijn beroep"

De koekjestrein gaa-aa-aat voor

O, een moeilijke keus.
    Een trein onder de sneeuw.
    Als ik hier blijf staan en niet probeer door te gaan, krijgen we het koud.
    Helemaal alleen met zeven wagentjes vol koekjes en snoepjes.
    Helemaal alleen.
    En niemand kijkt er.
    O, ik krijg honger.
    Ik krijg heel erge honger.
    O, misschien is het niet zo erg als ik een paar koekjes...
    O, wat? Wat doe ik?
    Ik zou heel slecht zijn als ik koekjes at.
    De koekjestrein moet door!
    Wat knap van 't Koekjesmonster
    Het deed hem veel verdriet
    Het kostte hem veel moeite
    Maar hij at de koekjes niet
    Hij stond te likkebaarden
    Had honger als een leeuw
    "Ik snoep niet van de koekjes Dan eet ik liever sneeuw"

De trein die moet door
    Hij at de hele sneeuwberg op
    Die is best lekker hoor
    Koekjesmonstermachinist Sleept de trein door