Nog meer tunnels. - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Nog meer tunnels. - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Nog meer tunnels.

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

09 September 2012 | Noorwegen, Flåm

Vandaag zijn we om 10.40 uur vertrokken uit Odda. We reden een heel stuk langs het water, een uitloper van de Hardangerfjord. Af en toe heel hoog boven en af en toe vlak langs het water. Geregeld was er een tunnel, op dit eerste stuk al 7!
Overal langs de weg stonden bordjes met: Frukt salg, oftewel fruit te koop. En dan steeds een tafel, met fruit en een geldkistje. Af en toe was er een bejaarde geparkeerd, voor de fruitverkoop. Dit is duidelijk een fruitgebied, want de bomen stonden soms gewoon tot aan de weg. En vol appels en pruimen.
Om 12.15 reden we de veerboot op van Brimnes naar Bruravik. Daarmee veranderd het gebied ook: veel meer groen, koeien, paarden, schapen enz. Wat niet verandert: de Python is er nog steeds: omhoog, omlaag, links, rechts, alleen niet over de kop.
Wat ook blijft: de bergen zijn hoog, bovenop sneeuw, alleen soms niet te zien, want de bewolking blijft hangen omdat het windstil is.
In Vinje, even voorbij Voss, hebben we koffie gezet en een broodje gegeten, waarna de laatste etappe volgt. Hier komen de lange tunnels aan bod: de Gudvangatunnel van 11 km, en nog een paar van 7 en 4 en 5 km. Ook een paar tunnels waar de straatverlichting niet werkt, of er niet is.
In ieder geval heeft Lia alles gereden, vanwege die tunnels. Totaal waren het er 15.
Om 15.30 uur komen we in Flåm, op een camping. We hebben weer stroom en internet, dus de mails kunnen weer gelezen worden. Fijn om te lezen dat Frodo zo met ons meeleeft.
Eerst even de boel van gisteren bijwerken, en dan voor vandaag ook maar gelijk.
Straks nog even uitzoeken hoe het gaat met de trein: de Flåmbanan, waarmee we morgen een rit willen gaan maken. Ook moeten we een geldautomaat zien op te scharrelen, want de bodem van de geldkist is in zicht. We hebben nog wel 2 appels, maar ik ga echt niet langs de weg zitten.
Het eten vandaag: hamburgers, gebakken aardappeltjes, wortel en doperwten (gesplitst)

Het weer was prima: droog, windstil, laaghangende bewolking, 10º C, kortom lekker reisweer.

  • 09 September 2012 - 17:35

    Stefan, Jennifer En Esmée :

    Fijn dat jullie weer internet hebben, kunnen we jullie belevenissen weer volgen. De foto's zijn prachtig! Vooral die watervallen, al zalmen gevonden? Staan er de komende dagen nog meer tunnels op het programma?

  • 09 September 2012 - 17:49

    Lia En Jan :

    En wij kunnen die zonnestraal bewonderen. Bedankt voor de foto.

    En nee, zalmen hebben we niet levend gezien. Tunnels komen er nog meer, dus voorlopig hoef ik niet te rijden. We hebben de keus uit de Laerdaltunnel, van 24 km lang, of over de berg, met 20 haarspeldbochten op en neer. En nog een paar van dat soort.
    Als Lia rijdt vind ik bochten eng, maar dat ligt aan miji (te rechtlijnig). Als ik rij vind ik tunnels eng, en dat ligt ook aan mij (tunnelvisie?). Dus het wordt waarschijnlijk de tunnel, want om nou al die haarspeldbochten te nemen, alleen om een tunnel te vermijden. En zo'n tunnel is ook prachtig: 2 banen, strepen, lantaarns, stenen wanden. Maar deze zou byzonder moeten zijn. Dat gaan we dinsdag zien.
    Ze vindt het geen probleem om te rijden. En mijn portie komt nog, als we Zweden bereiken.

  • 09 September 2012 - 18:06

    Kevin & Laura:

    Zou je daar echt met je hoofd in de wolken kunnen lopen?

  • 10 September 2012 - 11:25

    Meneer De Vries:

    Hallo luitjes!

    Dat ziet er hartstikke leuk uit daar!
    Jammer van die tunnels, die belemmeren alleen maar het uitzicht.
    Aan de andere kant, ik heb al een aantal jaar alleen maar zicht op de achterkant van een kattenbak!
    Is het daar wel een beetje koud? Daar hou ik wel van namelijk!

    Ik word hier maar een beetje leeggeten door jullie zoontjes + aanhang (die blonde schone...)
    Nou vind ik dat normaal niet zo erg, maar nu ben ik al helemaal leeg!
    Ik mis Lia...die kon me altijd zo lekker vol stouwen!
    Hopelijk nemen jullie wat mee voor mij? Iets ronds uit Zweden misschien? :)

    Oja, ik moest nog de groetjes doen van de katten en de hond...die vermaken zich hier prima!
    Die andere aangekleede beesten die hier rond lopen ook hoor ;)

    1 tip van mij waar je echt geweest moet zijn: ga eens naar de top van de berg...lekker bibberen!!

    Groetjes,
    Meneer de Vries

    ps: mijn vrouw, die in de schuur staat, is overigens nog lang niet leeg...

  • 10 September 2012 - 20:18

    Laura:

    Bericht van het Noorse front:

    Hoi hier alles ok geen internet. We zijn in gol.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lia en Jan

Actief sinds 21 Juli 2012
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 72536

Voorgaande reizen:

01 Juni 2018 - 23 Juni 2018

Zuid-Zweden

06 Juni 2017 - 22 Juni 2017

Palmbomen

30 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

TPT, Tattoo en meer.....

01 September 2015 - 18 September 2015

De Landbridge

31 Augustus 2014 - 13 September 2014

Meer Hazen

31 Mei 2014 - 14 Juni 2014

Duitsland

03 Augustus 2013 - 25 Augustus 2013

WALES

05 Juli 2013 - 07 Juli 2013

HYMER proberen

01 September 2012 - 21 September 2012

Campertje

Landen bezocht: