Vuurtorentje? - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Vuurtorentje? - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Vuurtorentje?

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

02 September 2012 | Denemarken, Hirtshals

Zondag 2 september 2012

Om 06.30 werd Jan wakker. Omdat het nog te vroeg was is hij een stukje wezen wandelen. Om 07.30 terug bij de camper en Lia wakker gemaakt.
We bleken op de ''Festplatz'' van Kaltenkirchen te staan, te midden van de wagens van de kermisexploitanten. Volgende week is daar feest, dus jammer dat we weer door moeten. Ben zo gek op kermissen.......
Na het ontbijt en opruimen om 09.30 weer op weg.
Vlak voor de Deense grens hebben we getankt in Flensburg, bij de Scandinavian Park, een GiGa winkelcentrum, met allerlei spullen, die kennelijk in Duitsland goedkoop zijn, maar in Denemarken veel duurder. Vandaar dat het barstte van de Denen, die even goedkoop drank inslaan. Wij hebben daar een oplader voor de telefoons gekocht, zodat we ook in de auto een volle batterij hebben.
Om 12.50 uur rijden we de Deense grens over. Het gaat steeds voorspoedig, alleen begint het om 13.30 wat te regenen, en krijgen we daarna regelmatig een stevige hoosbui van een paar minuten. Maar telkens, als het droog is, is het eigenlijk prachtig weer.
Om 15.00 stoppen we op een parkeerterrein, voor een broodje en om te wisselen, waarna we om 17.45 uur Hirtshals bereiken. Lekker idee: morgen maar een paar minuten rijden naar de boot!
Na wat door Hirtshals heen en weer gereden te hebben vinden we de vuurtoren, waarvan we wisten dat campers daar mogen staan. Een prachtige plek!. Boven op een duin, naast de vuurtoren, met uitzicht op zee. Om het compleet te maken hebben we nog een fietstochtje gemaakt naar de haven, waarna het terug fietsen tegen wind in ouderwets Kattuks aan voelde.
Helaas blijkt dat hier onze Dongel geen goede verbinding kan maken. Hopen dat het aan de overkant beter zal gaan, zodat we ons thuisfront op de hoogte kunnen houden.
Een overzicht van Denemarken van zuid naar noord: lijkt op de provincie Groningen, alleen vrijwel geen vee in de weilanden. Groningen is vlakker, maar Denemarken heeft geen echte heuvels. In ieder geval niet waar wij hebben gereden. Aan het eind van de vakantie gaan we waarschijnlijk van oost naar west door Denemarken, zodat we ook die dwarsdoorsnede kunnen beoordelen.

De statistieken:

De buitentemperatuur nu, 21.37 uur is 11 graden.
Vandaag was het goed weer: weinig wind, veel zon, maar wel af en toe een hele stevige bui. Nu waait het wel behoorlijk, schatting windkracht 5.
Gereden kilometers: 494 in de camper. En 11 op de fiets.