Pech - Reisverslag uit Kungsbacka, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Pech - Reisverslag uit Kungsbacka, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Pech

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

18 Juni 2018 | Zweden, Kungsbacka

Vandaag naar Varberg, aan de kust, maar eerst naar een winkel, de Dollar Store. Een hele hoop leuke dingen gezien. En je verwacht het niet, maar alles keurig in kastjes met bakjes gesorteerd. Van pleisters tot oorbellen, de hele Kruidvat bij elkaar. Sportspullen, gereedschap, kleding, speelgoed, hengels, snoep, chips, drinken.
Daarna op weg. Rijden we bij Göteborg op de snelweg, zien we een IKEA. De 2e in 2 weken!. Zegt Lia: Ik dacht, als ik een IKEA tegenkom, dan gaan we daar eten. Dus, van de snelweg af en naar IKEA. Nou, de gehaktballetjes smaken daar precies zoals in Nederland. Alleen hebben ze geen zalm (ja, koud wel) maar andere gebakken vis.
Dus zijn we mooi van het avondeten koken af. Of we een voorzienende geest hebben, want.....
Een paar kilometer verder: ineens een soort harde tik onder de motorkap. Jan hoort ook iets onder de auto, denkt eerst aan een beest dat we raken. Hij ziet in de spiegel iets over de weg rollen, en ziet dat de motor afgeslagen is. Dus snel de vluchtstrook op, zo dicht mogelijk tegen de vangrail aan, want ze rijden met 100 voorbij. En wat we ook probeerden, de motor startte niet meer. Knipperlichten aan en de ANWB gebeld. Die noteren het geval en gaan het doorgeven. Na een uur telefoon van een meneer van een bergingsbedrijf. Hij is er over maximaal een uur. En inderdaad, keurig op tijd, een aardige meneer, zet zijn bergingsvoertuig half op de snelweg. We kijken wel even samen onder de motorkap, en het lijkt alsof er iets onder de motor is afgebroken, maar wat, dat zien we niet.
In ieder geval, hij schuift een ding achter uit zijn truck en daar gaan de voorwielen op, stevige banden er om, en we kunnen gaan. Jan bij hem voor in de cabine half op de motorbak zittend en Lia op de bijrijdersstoel. Na een kleine 20 minuten komen we aan in Kungsbacka, bij een Fiat garage. Daar mogen we op het terrein overnachten, want morgen om 8 uur zijn ze er weer. We gaan zien wat ze er mee kunnen doen.

Geeft ons wel de tijd om weer een stukje van het verhaal te schrijven:

''Maar kan je dan geen film maken over een vriendelijke draak? Eentje die zachte stekels heeft, geen vuur spuwt, die 7 kleuren op zijn vel heeft en hele vriendelijke ogen?'' Dan kan je bijvoorbeeld laten zien dat hij alleen maar bladeren eet, en gras en paardenbloemen en klaprozen en korenbloemen, wortels, bosbessen en paddenstoelen. Dat is toch veel interessanter dan een verhaal over een gevaarlijke draak?
Daar moest Freaky Fønk toch even over nadenken. Nou, de mensen willen altijd dat ik enge beesten laat zien, maar dit is misschien niet eens zo'n gek idee. De mooie kanten van de natuur laten zien, in plaats van de gevaren.

• 18 Juni 2018 - 21:09

Harrynette:

Succes, ik hoop dat jullie morgen verder kunnen.

• 18 Juni 2018 - 22:14

Loes:

Beste Hazen

Balen zeg van jullie camper. Ik hoop voor jullie dat ze hem morgen weer aan de praat krijgen.
    Maar enorm genoten van het verhaal van princess Snottebol.