Wind en regen - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Wind en regen - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Wind en regen

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

14 Juni 2018 | Zweden, Karlstad

Vandaag willen we naar Dals Langed. De camperplaats daar moet erg mooi zijn en gratis, dus ja, wat wil je nog meer?
Maar eerst alles weer in orde brengen: schoon water, het vuile water weg, de wc legen, diesel tanken, al onze vuilniszakjes weg doen en nog wat boodschappen doen. Klaar, dus op weg. Maar al snel waren we in Karlstad, en daar was het wel erg mooi en ook vlak, dus een fietsgebied. Snel in de Garmin kijken, en blijkt er aan het Vanermeer, waar de rivier de Klaralven er in stroomt, een parkeerterrein te zijn, waar campers voor niks mogen staan. Direct de plannen bijgesteld. Daar geparkeerd en eerst een stukje gaan fietsen.
Omdat we iets hadden gelezen over een båtbussar gingen we daar ook nog even naar op zoek. Het bleek een soort Triton te zijn, maar dan iets kleiner. Wel een mooie overnaadse boot, met een afdakje. En ze doen rondvaarten helemaal buiten Karlstad om. Dus wij besloten om dat te doen. Onze fietsen konden mee, want ze komen op een ander punt aan als waar ze vertrekken.
Omdat de boot pas om 18.30 uur ging, hadden we de tijd om even te eten. Dat deden we ergens in een of ander restaurant. Daar hebben we gegeten, terwijl er op een groot scherm voetbal te zien was, dus genoten van Rusland – Saoedie Arabie. We aten dubbele cheeseburger met patat (Jan) en Zweedse rundvlees-stew met bietjes, aardappels, brood (Lia). Jan had hele lekkere mayonaise. Lia had een andere soort mayonaise, met een heel apart smaakje. Bleek boter te zijn!
Hierna ook nog een lekker ijsdessert / pecanpie met koffie en daarna snel naar de boot.
De tocht duurde 90 minuten. Ging echt over de delta van de Klaralven, dus alle armen die in het Vaner meer stromen. Was erg veel te zien. Het was wel een beetje fris, zo in een korte broek. Het weer was omgeslagen. Eerst was het 17 graden aan boord, maar toen we terug waren was het stevig gaan regenen en nog maar 13 graden. Daar is die langverwachte koelte van Zweden.
Dus als een speer naar de camperplaats, om het verslag voor het thuisfront te maken. O, ja, en het verhaal ......

''Dat kunnen wij toch echt niet laten gebeuren. Ik weet een oplossing: we zorgen dat hij niet van het eiland weg kan'' zei Koningin Pøtsdøk. ''Maar hoe dan?'' wilden de kinderen weten. ''Ja, laat dat maar aan mij over''zei Koningin Pøtsdøk. (nou moeten jullie weten dat zij, zoals alle koninginnen in sprookjesverhalen een klein beetje kan toveren).
Ze zei tegen Koning Snøtkøker dat hij met de kinderen naar het botenhuis moest gaan en daar de Mega-Waterfiets in orde moest maken. Mega-Waterfiets?

• 15 Juni 2018 - 09:26

Quinten :

Hoi opa,

Ik vind de foto van jou in de boot heel leuk maar je kan niet varen want het water is weg.

Kus van Quinten

• 15 Juni 2018 - 12:22

Jan:

Hallo Quinten, dat heb je goed gezien, maar ik moest van oma een beetje gek op de foto. We zijn ook nog in een echte boot geweest.