Naar Edsbruk - Reisverslag uit Edsbruk, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Naar Edsbruk - Reisverslag uit Edsbruk, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Naar Edsbruk

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

10 Juni 2018 | Zweden, Edsbruk

Gisteren was het zaterdagavond in Oskarshamn. Gezellig!
De plaatselijke jeugd had het basketball-terreintje direct achter de camperplaatsen ingenomen. Ze waren met diverse groepjes met 3 goed hard opgepompte basketballen op de lekker opzwepende hëåd-bææng-høüse muziek uit hun 3 gættøblåsters gemoedelijk aan het spelen.
In de 5 meter voor ons liggende haven kwam een boot voorbij met mensen die zongen, niet mooi, wel hard en vals, voor een Zweeds feestbeest. Hij werd 60 of zo. Later op de avond zou hij nog geregeld voorbij komen lopen, alleen toen zag hij er veel ouder uit. Ja, drank maakt meer kapot ........
Pal naast ons hadden de bewoners van 4 campers de handen ineen geslagen en hun tafel en stoelen meegenomen. Daarop wat versnaperingen en de nodige verfrissingen. Naarmate de avond vorderde gingen ze wel wat onduidelijker zingen, maar ook af en toe wat danspasjes wagen.
En er was een stuk verderop, aan het eind van de haven een groot feest gaande, met prachtige muziek. Als je niet beter wist zou je denken dat Avici gereincarneerd is.
Kortom, we hebben goed geslapen.

Vandaag gaan we nog verder in noordelijke richting. Edsbruk, wat gisteren al onze bestemming was, gaan we vandaag aan doen. Er moet daar een camperplaats zijn, die in 2016 is gestart. De mensen hebben een oud fabriekspand met omliggende terreinen gekocht en zijn daar begonnen. Ze schijnen stapje voor stapje vooruit te gaan in de richting van een echte camperplaats. De referenties op de website voor camperaars zijn lovend over de ligging. Je mag er gratis staan, alleen betaal je voor electra, legen van de wc, toiletgebruik, water vullen etc. Een apart concept, maar we zullen zien.
De rit er naar toe was pakweg 150 kilometer, en steeds over snelwegen. Daar willen we nog wel wat over kwijt: de Zweden hebben snelwegen met 3 banen: 1 heen en 2 terug. En na een paar kilometer wisselt dat en heb je 2 banen heen en 1 terug. En zo gaat dat steeds door. Hierdoor hoeft Jan niet de hele tijd achter zo'n slome camper of caravan te hangen, maar kan hij ook eens lekker doorknallen.
Zodoende waren we rond het middaguur al bij de Helgenas Stallplats och Camping in Edsbruk.

Inderdaad, een voormalig fabrieksterrein, nog niet helemaal af, maar prachtig gelegen aan de een of andere arm van de Oostzee. De mevrouw van het terrein heette ons welkom, legde uit hoe het met stroom en zo gaat en vertelde dat ze ook in een van de hallen een 2e hands verkoop hadden.
Daar zouden we later vanmiddag wel even gaan kijken.
Het viel ons op dat er geregeld auto's naar en van die hal reden, dus kennelijk was er best het een en ander te koop of te zien. Helaas, toen wij er naar toe gingen waren ze alles aan het opruimen. Wisten wij veel dat het tot 3 uur duurde! Het was trouwens een soort rommelmarkt met allerlei kraampjes, een soort veilinghal dus.
We zijn wat doorgelopen naar het meer en hebben daar een paar mooie foto's gemaakt. Overigens is nu tegen de avond de temperatuur wat aan het zakken. Het was de hele dag tegen de 30 graden, dus dat mag best.
Ons diner bestond uit worsten geimporteerd uit Duitsland: met Gouda kaas er in en bacon er om heen. En aardappels en groente. Geen toetje! Trouwens, over Duitsland gesproken. We hebben op zaterdag 2 juni in Gluckstadt een brood gekocht. Lekker stevig, met wat pitjes er in. Een typisch duits brood dus. Vandaag, 10 juni is het laatste stuk van dat brood aangesneden. En het smaakte nog steeds hetzelfde als 8 dagen geleden. Conclusie: Duits brood bederft niet, want je koopt het al oud

En hoe gaat het nu verder met prinses Snøttebøl? Nou, ze ging eerst weer met het roeibootje terug naar het dorp en naar haar kasteel. De draak lieten ze op het eiland. En zo af en toe ging ze met haar 3 vriendjes in het roeibootje naar het eiland, om gezellig met de draak te spelen en te kletsen. Maar ja, dat kon natuurlijk niet eindeloos doorgaan. Want op een dag, toen ze weer eens boven in het kasteel was, keek ze uit over het meer en zag daar een grote boot varen. Wat zou dat betekenen?

• 10 Juni 2018 - 21:10

Jennifer En (o)ma:

Oma heeft vanavond weer genoten van jullie verhalen en van de foto’s.
    Jullie zien er uitgerust uit!

Groetjes Jennifer en (o)ma

• 11 Juni 2018 - 11:47

Sipi:

"Hierdoor hoeft Jan niet de hele tijd achter zo'n slome camper of caravan te hangen, maar kan hij ook eens lekker doorknallen."

Hahaha doen jullie deze vakantie in elk verslag de grap van de dag!?

• 11 Juni 2018 - 13:13

Jan:

Helemaal geen grap. Lekker doorknallen! Er rijdt​ meestal niets voor me. Gewoon de files achter je laten

• 12 Juni 2018 - 16:14

Och:

Wat fijn dat ik ook weer in jullie reisverslag voorkom!
    Fijne reis verder!!