Verder langs de kust - Reisverslag uit Bergkvara, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Verder langs de kust - Reisverslag uit Bergkvara, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Verder langs de kust

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

07 Juni 2018 | Zweden, Bergkvara

Vannacht was het best koud. De navigatie van Jan zijn fiets gaf maar 9 graden aan! En hij lag nog wel in de camper! Maar al snel kwam de zon tussen de dennenbomen door en werd het een stuk aangenamer. Hoewel, toen we op weg gingen, en eerst even weer de plaatselijke supermarkt bezochten, was het al weer rond de 25 graden. Dus gaan we gestaag door in noordelijke richting, steeds op zoek naar de verkoeling.
We hadden een camperplaats op het oog, waarvan we de coordinaten intikten in de Garmin. De rit was pakweg 140 kilometer, dus goed te doen. Ook merendeels snelweg, dus het schoot ook lekker op. Totdat we er af moesten volgens de Garmin. Hoe we ook zochten, geen camperplaats te vinden. Hij wilde ons uiteindelijk een zandweggetje net zo breed als de camper in laten gaan. Toen hebben we maar besloten aan de Garmin te vragen om ons naar de eerste mogelijkheid om te kamperen te brengen.
Zodoende staan we nu op de Skeppeviks Camping in Bergkvara. Een heel rustig terrein, best wel groot, ruim opgezet, keurig sanitair. En we staan aan het water. Nou ja, water......De zee is er eigenlijk niet. Voor de kust ligt een eilandje, Öland genaamd, dat is 137 kilometer lang. En onze camping ligt daar dus vlak achter, aan een soort baai. Maar de campingbaas zei al dat hij ook niet wist waar het water is. Kennelijk staat het hier zo laag. Ze hebben soms ook wat hoger water, want er staat een waterglijbaan in een blubberpoel.
Onderweg hier naar toe hebben we zo veel waarschuwingsborden gezien voor elanden, dat Lia dat even heeft opgezocht in haar ANWB gids voor Zuid-Zweden. Er leven zo'n 30.000 elanden in Smaland, maar ze hebben zich ook al verspreid over het zuidelijker gelegen Skåne. Nou, wij hebben ze nog niet gezien. Maar morgen in noordelijke richting, moet wel gek gaan als we er niet eentje te zien krijgen.
Trouwens, ze hebben zelfs waarschuwingsborden voor overstekende fazanten. Ook niet gezien.
Vanavond lekker spaghetti gegeten, met yoghurt en kwark toe.

O, vergeten we bijna het verhaal van Snøttebøl.
De volgende morgen, nog voordat de zon was opgekomen, stapten Snøttebøl, Ingeborg, Lars en Niels in het bootje en roeiden naar het eiland Hägerholmen. Eerst was het nog wel een beetje rustig op het water, maar toen ze wat verder van de kant kwamen begon het ook een beetje te waaien. Ze vonden dit best wel een beetje spannend. Gelukkig ging het allemaal goed en kwamen ze heelhuids op het eiland aan. Ze legden de boot met een touw vast aan een boom, deden er een zeil overheen en liepen het eiland op. Ze hoorden niks en ze zagen niks, totdat ze ineens poot afdrukken op de grond zagen. Dat waren vast de sporen van een draak. O, o, wat schrokken ze!

• 07 Juni 2018 - 19:55

Laura :

Wordt er niet steeds omgeroepen dat er kinderen opgehaald willen worden?
    Ben benieuwd of jullie elanden of fazanten gaan zien!

• 08 Juni 2018 - 14:25

Jan:

Hoi Laura,

Nee, we hebben nog niet horen omroepen dat er kinderen uit Smaland opgehaald willen worden. Maar volgens mij willen kinderen nooit opgehaald worden uit Smaland, maar zijn de medewerkers ze zat.
    Wel is het zo, om in IKEA stijl te blijven, dat we de hele IKEA catalogus op de plaats naamborden​ voorbij zien komen. Alleen Billy hebben we nog niet gezien. Maar wat niet is kan nog komen.

• 08 Juni 2018 - 18:27

Esmée:

Hoi opa en oma,

Misschien heb ik toch niet zo goed nagedacht en is het wel echt waar van de draak. Of maken jullie misschien een grapje opa en oma?

Als jullie naar het Noorden gaan moeten jullie wel een foto maken voor Mason van Elsa. En voor mij natuurlijk ook!

Gisteren mocht ik afzwemmen voor mijn eerste ster en ik heb het gehaald. Ik kan nu duiken en springen als een dolfijn en de achteruit koprol in het water heb ik ook geleerd. Dat heb ik heel veel keer geoefend. De vooruit koprol heb ik nog niet geleerd.

Veel plezier nog verder op de camping!

Groetjes Esmée

• 08 Juni 2018 - 20:40

Jan:

Hoi Esmée,

Dat van die draak moet je nog maar even afwachten hoe dat verder gaat. We willen wel in de richting van het noorden gaan, maar of we genoeg tijd hebben om helemaal naar Het Noorden te gaan, dat weten we niet. We moeten ook nog souvenirs kopen.
    We vinden het wel heel goed van je ster vóór de het zwemmen. Oma zegt dat ze de koprol achteruit niet kan, dus vindt ze jou wel heel erg knap.

Groetjes van ons, ook aan Quinten, mama en papa