To kaas or not to kaas? - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu To kaas or not to kaas? - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

To kaas or not to kaas?

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

17 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Cheddar

Zaterdag 17-6-2017

Nou, de weervoorspelling van de campingbaas lijkt uit te gaan komen. Temperaturen van rond de 30 graden worden het. Dus gaan we fietsen. Hoewel het advies van de campingbaas was om met de camper naar Cheddar, naar beneden, te gaan en de fietsen pas daar er af te halen en dan daar te gaan fietsen. Eigenwijs als wij zijn hebben we net zolang op de diverse ''maps'' programma's zitten zoeken, tot we een route hadden die niet langs de doorgaande weg gaat. Deze ging dus links en rechts van die doorgaande weg, dus telkens omlaag en omhoog. Maar wel lekker veilig. We kregen nog even een stukje van die hoofdweg te doen, en dat viel erg mee. Toch de geplande route gevolgd. Dat was pittig, met vooral veel dalingen, dus veel remmen. Daar gaan onze remblokken, dachten we. We besloten om terug gewoon de hoofdroute te volgen. Op de kilometer die we op de heenweg deden langs die weg bleek dat het hartstikke veilig was. De Britten kijken wel uit, een Hollander op een fiets, daar moet je ruim om heen!
Eenmaal beneden even gezocht naar de kaasmakerij. Nou, dat was eenvoudig: gewoon kijken waar de meeste toeristen staan, daar was het. Binnen gekomen kon je voor een raam kijken hoe ze deze wereldberoemde kaas maken. Eerst een bak met melk, nadat ze er wat bij doen wordt het na een paar uur al stevig. Dan scheppen ze een vorm vol, doen daar allerlei magische dingen mee, zoals doeken er op, dippen in een bak, weer een doek er op, omdraaien, in weer een vorm doen, en dan in een pers. En na 11 uur is de kaas klaar, en hoeft hij alleen nog maar te rijpen.
Na de kaasmakerij bekeken te hebben gingen we naar de proeverij: een balie met allerlei bakjes met hele kleine stukjes kaas. En een bordje waarop staat dat je niet zelf mag pakken, maar dat een medewerker je helpt en daarbij ook uitleg geeft over de kaas die je proeft.
We hebben van alles geproefd: mellow (mild), mature (extra belegen), extra mature (oud), blue (blauwaderkaas), smoked Cheddar (in oude eiken vaten gerookt), en cave mature (gerijpt in de grotten). Verder hadden ze allerlei Cheddars met toevoegingen, zoals knoflook, kruiden enz.
We hebben een lekkere selectie gemaakt.
Er moest ook nog een bezoek gebracht worden aan een winkel waar ze allerlei snoep maken en verkopen. We kregen een complete demonstratie van het maken van zoetwaren.
Verder hebben we in een lunchroom lekker gegeten.
Het viel ons op dat er zo veel motoren door Cheddar reden. Toen we terug gingen richting camping bleek dat wel te kloppen: er was een motortreffen, stonden een paar honderd motorfietsen op een veld en langs de er naar toe leidende wegen. Zag er gezellig uit. We hebben ook nog wel even gedacht dat wij als bikers onze e-bikes er bij konden zetten, maar dat bleek toch niet helemaal de bedoeling te zijn.
De terugweg naar de camping ging lekker vlot. De doorgaande weg heeft lang niet zo veel stijging en daling als onze heenweg.
Inmiddels is het ruim 30 graden geworden, en zit op de camping iedereen aan een of andere vorm van barbecue.
Wij eten brood!

• 17 Juni 2017 - 20:40

Jennifer:

En daar zit ik dan met m'n blokjes oer Hollandse kaas. Kaas is dus helemaal niet zo Hollands als dat ik dacht. Was de smaak wel hetzelfde als in Nederland of een andere smaak?

Jullie fietsen wat af daar, de loopfiets ook al veel gebruikt?

• 18 Juni 2017 - 08:40

Lia En Jan :

Is niet goed te beschrijven hoe anders de smaak is. De oudere varianten komen in de buurt van overjarige kaas of van old Amsterdam e.d. Maar de milde smaak is niet vergelijkbaar met wat we in Nederland hebben. Je zou het eigenlijk zelf moeten proeven.
    En fietsen over de smalle weggetjes is beter te doen dan met de camper, maar soms kom je echt steile heuvels tegen. San valt het niet mee. Met de loopfiets gaan we altijd de supermarkten in. Want die zijn hier wel ruim opgezet. En als we met de camper ergens zijn en er zijn bijv. uitzichtpunten, dan kan daar nu ook met de loopfiets naar toe gegaan worden. Dus ja , hij wordt goed gebruikt.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Cheddar

Palmbomen

Cornwall, een van de streken in het Verenigd Koninkrijk waar we ooit kort geweest zijn. Nu wat langer rondkijken. Vooral de kustgebieden van Cornwall schijnen erg mooi te zijn. En omdat het zuid-Engeland is, zouden de temperaturen mee kunnen vallen. Eens even wat toeristische- en klimaatinfo opzoeken:

Het klimaat van de streek Cornwall.

Cornwall is een district in zuidwest Engeland en kenmerkt zich vooral door het liefelijke landschap en de mooie pittoreske kustplaatsjes. Het uiterste zuidelijke puntje van Engeland heeft een erg lange kuststrook. De kust en het landschap in Cornwall zijn erg liefelijk. Voor ons, als liefhebbers van mooie tuinen, zijn er veel attracties. Verder biedt het landschap schattige dorpjes met witte cottages en oude ingeslapen vissersdorpen. Langs de kust loopt zo’n 260 mijl aan kustvoetpad. Omdat Cornwall het zuidelijkste puntje is van Engeland heeft het relatief een warmer en zonniger karakter dan de rest van Engeland. In Cornwall groeien zelfs palmbomen (hangmat, zwembroek en sombrero mee). Cornwall kent zo’n 1541 zonneschijn uren per jaar. Door de warme golfstroom komt er vanaf zee een aangenaam warme bries het land op. De regenval is er net als de rest van Engeland het hele jaar door.

Een vergelijking:
gem max temp gem.min.temp gem.zonuren gem.dagen regen
Cornwall 17 11 7 13
Katwijk 19 10 7 16

Conclusie: het is er véél ''droger''

We zullen zien.