Het laatste eind - Reisverslag uit Penzance, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Het laatste eind - Reisverslag uit Penzance, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Het laatste eind

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

14 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Penzance

Woensdag 14-6-2017.

We gaan fietsen. Naar Lands' End om precies te zijn. Het is er mooi weer voor, lekker zonnig, weinig wind en droog uiteraard. Dus op de fietsnavigatie aangegeven waar we heen wilden en fietsen maar. Direct na de eerste kilometer was er een conflict: hij zei: ga rechts, en de borden zeiden: ga links. Dus dachten wij: wie heeft er gelijk? De borden natuurlijk. Dus linksaf. Al snel ging de navigatie ook daarin mee, dus leek het wel goed te zitten. Kregen we toch een partij haarspeldbochten achter elkaar........ De hele tijd volop blijven remmen, zodat we wel veilig beneden kwamen. En toen weer omhoog. Was de route van de navigatie misschien toch verstandiger geweest?
Afijn, verder ging het wel goed, we konden lekker doorrijden, en waren na 38 minuten al op de plaats van bestemming.
Lands' End is wel toeristisch. Veel parkeerplaats, ook voor bussen. Dus zie en hoor je veel nationaliteiten. En schoolreisjes. Maar staan op het uiterste puntje van Groot-Brittannië heeft wel wat. En wetend dat hier een fietsroute start naar John O'Groats in Schotland, dan gaat het wel kriebelen. Maar ja, niemand wil mee.
We hebben daar een hapje gegeten: Jan een hotdog en Lia een echte Cornish Pasty. Ook nog rondgekeken in de onvermijdelijke souvenirshops, en toen weer terug naar de camping.
Dit keer de route van de navigatie gevolgd. Ging gelukkig iets anders, waardoor we de eerdere serie haarspeldbochten misten. We kregen er nu maar één, maar wel zo steil dat het laatste stukje gelopen moest worden. Verder ging het prima. En deze route was eigenlijk makkelijker, en ook wat sneller. Dus de navigatie had gelijk.
Bij de camper aangekomen bleken we allebei een beetje verbrand, maar ja, dat heb je in een gebied met palmbomen.
We hebben dan ook een zuidelijke maaltijd gegeten: spaghetti.

• 15 Juni 2017 - 09:43

Maria En Brian:

Haha...zit ik net die van gisteren te lezen...komt deze opeens binnen!
    Jullie hebben het gehaald! Voor het eerst een zon, zee, strand vakantie..wie had dat verwacht. Het verbranden hadden we wel kunnen verwachten ;)
    Hebben jullie ook niet een stukje vam dat fietspad naar John O'Groats geprobeerd? Wie weet krijgen jullie ooit weer iemand zo ver...

• 15 Juni 2017 - 13:37

Esmée En Jennifer:

Hoi opa, ik wil wel meefietsen als ik 10 ben! Dan kan ik je duwen, hahaha

Wanneer gaan we trainen?

We genieten iedere keer van de verhalen! Hebben jullie nog dieren gezien, we verzinnen er nu steeds maar wat schapen en eendjes bij voor Quinten.
    Hoe lang blijven jullie hier?

• 15 Juni 2017 - 17:08

Lia En Jan :

Graag Esmée, maar we zijn nu nog een weekje op vakantie. Hoe ver kan jij al fietsen? De afstand is bijna 900 mijl, dat is in fietskilometers wel 1700, met verkeerd fietsen, omrijden enzovoort.
    Ik denk dat je wel wat langer moet trainen. Laten we eerst eens een keertje samen naar Noordwijk fietsen, dat is al best wel ver.
    O, en we hebben allerlei dieren gezien. We zagen Shaun het schaap, een heleboel koeien, een paar keer een eekhoorn, paarden, meeuwen, eenden, zwanen, reigers, af en toe een roofvogel. In Cornwall komen ook slangen voor, de adder. De enige gifslang in Groot-Brittanie. Maar die zijn we gelukkig niet tegen gekomen. Wel tuinslangen, maar die zijn niet giftig.
    En het volgende verhaal gaat in ieder geval over een koning.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Penzance

Palmbomen

Cornwall, een van de streken in het Verenigd Koninkrijk waar we ooit kort geweest zijn. Nu wat langer rondkijken. Vooral de kustgebieden van Cornwall schijnen erg mooi te zijn. En omdat het zuid-Engeland is, zouden de temperaturen mee kunnen vallen. Eens even wat toeristische- en klimaatinfo opzoeken:

Het klimaat van de streek Cornwall.

Cornwall is een district in zuidwest Engeland en kenmerkt zich vooral door het liefelijke landschap en de mooie pittoreske kustplaatsjes. Het uiterste zuidelijke puntje van Engeland heeft een erg lange kuststrook. De kust en het landschap in Cornwall zijn erg liefelijk. Voor ons, als liefhebbers van mooie tuinen, zijn er veel attracties. Verder biedt het landschap schattige dorpjes met witte cottages en oude ingeslapen vissersdorpen. Langs de kust loopt zo’n 260 mijl aan kustvoetpad. Omdat Cornwall het zuidelijkste puntje is van Engeland heeft het relatief een warmer en zonniger karakter dan de rest van Engeland. In Cornwall groeien zelfs palmbomen (hangmat, zwembroek en sombrero mee). Cornwall kent zo’n 1541 zonneschijn uren per jaar. Door de warme golfstroom komt er vanaf zee een aangenaam warme bries het land op. De regenval is er net als de rest van Engeland het hele jaar door.

Een vergelijking:
gem max temp gem.min.temp gem.zonuren gem.dagen regen
Cornwall 17 11 7 13
Katwijk 19 10 7 16

Conclusie: het is er véél ''droger''

We zullen zien.