Plymouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Plymouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Plymouth

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

12 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Plymouth

Zondag 11-6-2017.

Vandaag gaan we via de ferry bij Kingswear, door Dartmouth naar Plymouth. De weg naar de ferry ging goed, totdat we op een rotonde linksaf gingen, waar we een linksaf verder moesten hebben. Onmiddelijk ging onze Garmin herrekenen. Hij liet ons een kilometer of twee aantobben op een weggetje, zo breed als de camper, waarna hij ons ten einde raad (hij wist het ook niet meer) door een wijkje van een dorpje liet rijden, om vervolgens diezelfde weg weer terug te laten gaan. Gelukkig kwamen we nu op de goede weg! In Kingswear op de pont. Ongeveer vergelijkbaar met het pontje bij Kaageiland, maar goed, we kwamen aan de overkant. Dartmouth is erg toeristisch, dus daar zijn we alleen even op het parkeerterrein van een supermarkt gestopt voor koffie en lunch.
Verder naar Plymouth werden we geregeld door de Garmin gesommeerd om links of rechtsaf te gaan. Wat dat ding mankeert weten we niet, maar we hebben hem genegeerd en zijn zoveel mogelijk op doorgaande wegen gebleven.
Om ongeveer 2 uur waren we in Plymouth, waar we op de camping vriendelijk werden ontvangen.
In het gesprekje met de mevrouw aan de balie gaven we aan dat we naar Cornwall wilden. Toen haar gezicht een beetje betrok, vroeg Jan of dit soms al Cornwall is. Nou, dus niet, ze was beledigd. Dat zou net zoiets zijn als tegen ons zeggen dat we uit België komen! Maar Cornwall ligt net even verder. Eigenlijk is Plymouth de laatste plaats in Devon.
Ons maakt dat verder niets uit. We blijven hier 2 nachten.
Eindelijk konden we dan onze barbecue uit de achterbak halen. We hadden schol, hamburgers, steaklapjes en worstjes. En verder allerlei andere dingen: salade, toastjes, brood enz.
Tijdens het eerste verkennings fietstochtje ontdekte Jan een paar bouwmarkten en een Halfords. Komt dat even goed uit! Er moeten versnellingskabels en bouten gekocht worden. De kabels voor de fiets van Jan en de bouten voor de stoel van Lia.

Maandag 12-6-2017.

Vanmorgen is Jan vroeg op pad gegaan. De boutenwinkels waren erg interessant, en er is dan ook een mooie (te) lange bout gekocht. Ook bij Halfords was teveel om te bekijken, maar ook de versnellingskabels zijn gekocht. Bij terugkomst, om 10 uur, eerst maar even ontbeten. Daarna alles gepakt voor een mooie fietstocht. Toen we helemaal klaar stonden en de deur van de camper dicht ging, brak er weer eens een scharnier af. Stemming bij Jan naar nul en Lia wijselijk naar de campingbazin voor de fietsroute. Toen ze terugkwam was het alweer gemaakt, dus stemming was weer omhoog. We konden op weg.
De route was langs en over het voormalige spoortracé van de Dartmoor spoorlijn. Deze liep ook nog eens langs de rivier de Plym. Dus het was een erg mooie route. De volle 10 kilometer bleef de weg steeds licht stijgen. Hij liep ook nog eens door een bosgebied, met af en toe uitzicht op de rivier. Onderweg kwamen we geregeld onder bruggen door, en 1 keer reden we een tunnel in. Hier was een beetje verlichting aangebracht. Deze tunnel bleek 200 meter lang te zijn. Aan het eind van de route kwamen we in een dorpje aan, waar Lia getrakteerd heeft op een pubmaaltijd: zalm met salade en friet, en ham and eggs met friet. Erg lekker eten, dus we slaan het boodschappen doen wat we gepland hebben maar over. Op de terugweg ging het uiteraard de hele tijd naar beneden, dus dat schoot lekker op. Halverwege stonden twee mannen op een brug, met twee telescopen. De ene stond gericht op een nest jonge vogels, de andere op een volwassen vogel. Bleek de familie Peregrine-Falcon te zijn, een vogel die 200 km. per uur kan vliegen in zijn duikvlucht. We mochten ook even door de telescopen kijken. Leuk!
Aan de camperdeur moest toch nog even het een en ander gerepareerd worden. Hopen dat het goed blijft. Jan is nog wel naar de bouwmarkt gegaan. Heeft wel staan kijken naar een lasapparaat om hem dicht te lassen, maar het bleef bij een paar doosjes met hele goede schroeven en wat staalplaatjes.
En verder? Lia begon gisteren aan haar Wasgij? puzzel van 500 stukjes. Vandaag was hij af.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Plymouth

Palmbomen

Cornwall, een van de streken in het Verenigd Koninkrijk waar we ooit kort geweest zijn. Nu wat langer rondkijken. Vooral de kustgebieden van Cornwall schijnen erg mooi te zijn. En omdat het zuid-Engeland is, zouden de temperaturen mee kunnen vallen. Eens even wat toeristische- en klimaatinfo opzoeken:

Het klimaat van de streek Cornwall.

Cornwall is een district in zuidwest Engeland en kenmerkt zich vooral door het liefelijke landschap en de mooie pittoreske kustplaatsjes. Het uiterste zuidelijke puntje van Engeland heeft een erg lange kuststrook. De kust en het landschap in Cornwall zijn erg liefelijk. Voor ons, als liefhebbers van mooie tuinen, zijn er veel attracties. Verder biedt het landschap schattige dorpjes met witte cottages en oude ingeslapen vissersdorpen. Langs de kust loopt zo’n 260 mijl aan kustvoetpad. Omdat Cornwall het zuidelijkste puntje is van Engeland heeft het relatief een warmer en zonniger karakter dan de rest van Engeland. In Cornwall groeien zelfs palmbomen (hangmat, zwembroek en sombrero mee). Cornwall kent zo’n 1541 zonneschijn uren per jaar. Door de warme golfstroom komt er vanaf zee een aangenaam warme bries het land op. De regenval is er net als de rest van Engeland het hele jaar door.

Een vergelijking:
gem max temp gem.min.temp gem.zonuren gem.dagen regen
Cornwall 17 11 7 13
Katwijk 19 10 7 16

Conclusie: het is er véél ''droger''

We zullen zien.