Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Lia en Jan - WaarBenJij.nu

Göteborg

Blijf op de hoogte en volg Lia en Jan

13 September 2012 | Zweden, Gotenburg

Vandaag gingen we Göteborg onveilig maken. We kozen de fiets, vanwege het te verwachten mooie weer en de te verwachten niet-steile hellingen. Beide verwachtingen kwamen uit. Er stond wel veel wind, maar dat mocht de pret niet drukken, zelfs in Göteborg heb je die soms mee.
Göteborg is in 1621 gesticht door Gustaaf II Adolf van Zweden, nadat eerder gestichte steden, in de delta van de rivier Göta Älv, steeds in de oorlogen tussen Denemarken, Zweden en Noorwegen verwoest waren. Het punt was van groot strategisch en economisch belang. De grens met Noorwegen lag toen een stuk zuidelijker, terwijl de zuidpunt van het huidige Zweden toen Deens was. Dit was het enige stuk kust dat het hele jaar door ijsvrij was.
De Zweedse koning riep voor de bouw en de organisatie van de stad de hulp in van de Hollanders, Duitsers en Schotten. De Hollanders kregen een overwegende invloed en maakten het stadsplan. Hier en daar zijn nog gebouwen zichtbaar in die oud-Hollandse stijl. Ook kregen de Hollanders deel aan het stadsbestuur. De Nederlandse taal was lange tijd officieel erkend naast het Zweeds. Dat hebben we o.a. gezien aan de straatnaam Oranjerie gatan, waar we langs fietsten. Overigens: de tweede burgemeester sinds de aanstelling van het stadsbestuur was een Nederlander: Jakob van Dijck.
We hebben vooral veel winkels gezien voor merk producten, heel veel terrasjes, restaurantjes, cafés,
e.d. Ook de Mac en Burger King. Uiteraard konden we het niet laten lopen: de Lidl, ons huismerk, moesten we even bezoeken.
Voor de nieuwsgierigen onder onze lezers: we hebben leuke souvenirs op de kop getikt.
Terug fietsend door Göteborg trekken wij nog even de vergelijking met Stavanger en andere Noorse steden. Dan komt Göteborg er maar bekaaid van af: automobilisten houden geen rekening met fietsers, ook voetgangers lopen zomaar vlak voor je langs, fietspaden zijn er wel, maar soms ineens weer weg. Verkeerslichten voor voetgangers en fietsers gaan razendsnel weer op rood, en als je dan nog aan het oversteken bent, word je bijna aangereden door een luid toeterende auto. En de bewegwijzering is slecht, als die er al is.
Vanavond eten we pitt-i-panna met Mexicaanse groenten en in plakjes gesneden braadworsten, van de Skottelbraai. En druiven toe.
Het weer: temperatuur 21 graden in de zon, uit de zon en uit de wind 17 graden, uit de zon en in de wind 15 graden. De windkracht: op de kade 6, achter winkels 4, in winkels 0.
Verder niets serieus meer te melden.

• 13 September 2012 - 19:47

Brian:

Ouders!

Zo te lezen gaat het daar nog steeds als gepland; veel genieten, weinig zorgen.
    Tsjah, dat in Zweden de wegen niet altijd even veilig zijn konden jullie gisteren al aan de 'wegmarkering' zien.
    Jullie wanen je vast en zeker wel in Nederland, al die Nederlandse namen en huismerken!

Wel mooi dat de temperatuur en de wind zo goed gemeten wordt!
    En natuurlijk weer leuke foto's :)

Hier gaat alles nog goed, altijd gezellig in huize Katwijk.

Groetjes,
    Zoon

• 13 September 2012 - 21:41

Karin Inger Monica Nilsson:

det är alltid trevligt att få lite bakgrundsinformation för att läsa,
    hälsningar dotter

• 13 September 2012 - 22:03

Lia En Jan :

Då är det också trevligt som dottern sätter sitt namn på den. Det sparar ett berg gissning. Val av 2. Eller har en ren liten eller för?

Hälsningar,

föräldrar

• 13 September 2012 - 22:50

?? De Vertaling..:

Dan is het ook leuk dat de dochter haar naam Paden zet. Het bespaart een berg gok. Keuze uit 2. Of een schone klein of te?

Met vriendelijke groet,

ouders

• 14 September 2012 - 11:38

Stefan, Esmée En Jennifer:

Hallo, wij hebben eindelijk weer internet, en hadden meteen heel wat te lezen! Fijn dat jullie nog steeds genieten. Wij zijn weer onderweg naar Katwijk, voor ons zit het er alweer op helaas. Groetjes van ons drieën